När det gäller synen på mediebolagens opartiskhet har under det senaste decenniet tidigare knappt noterbara skillnader i uppfattningar mellan höger- och vänsterväljare vuxit sig allt starkare. SOM-institutet vid Göteborgs universitet konstaterade i sin nationella undersökning 2021 att "trettio respektive 27 procent anser att SVT:s och SR:s nyhetsrapportering är att betrakta som något eller klart till vänster. Noterbart är att endast tre respektive två procent ser innehållet som något till höger samtidigt som noll procent ser innehållet som klart till höger." Samtidigt ökar förtroendet för radio & tv starkt bland vänsterväljare medan det störtdyker hos väljare som placerar sig själva tydligt till höger.
Det här är förstås ett allvarligt problem. Men vad beror det på? James Bennet, tidigare politisk redaktör på New York Times, hävdar i en vass krönika strax före jul 2023 i den ansedda brittiska tidskriften The Economist att demokratier får stora problem om det inte finns ett hyggligt stort antal "väsentliga fakta" om tillståndet i landet som folk är rimligt överens om.
The Economist har tagit sig an uppdraget att granska hur ett antal stora tidnings- och tv-bolag i USA hanterar sitt uppdrag att leverera politiknära nyheter utan rädsla och utan att favorisera demokrater eller republikaner. Economist har analyserat tusentals anföranden i USA: s kongress och har med hjälp av AI sorterat fram över fyrahundra "fraser" som används av det ena partiet men inte av det andra. För att ta ett exempel som vi känner igen från Sverige så är två av fraserna "illegala invandrare" respektive "papperslösa människor". Motsvarande fraser finns på en rad olika områden som klimat, abort, sjukvård, kriminalitet, med mera.
Tidningen har därefter kollat vilka av de partinära fraserna som de stora tidningarna och tv-bolagen har använt i över 600 000 stora politiska nyhetsartiklar och tv-inslag på bästa sändningstid. Utfallet är tydligt. Media använder mycket hellre demokratiska än republikanska fraser. Skillnaderna har växt ju mer plats som Donald Trump har tagit på den republikanska sidan. The Economist konstaterar att media tydligt har glidit iväg från en stark mittenposition till ett läge där fraser och nyhetsvinklar ligger betydligt närmare Demokraterna. (The Economist 14/12 2023. Den som inte är prenumerant kan läsa artiklarna i ämnet genom att registrera ett konto. Gör gärna det.)
Granskningen av The Economist tar diskussionen om medias partipolitiska förhållningssätt till en ny och mer intressant nivå. USA är förstås inte Sverige och blott Sverige svenska medier har. Därför vore det oerhört värdefullt om någon resursrik institution i vårt land kunde ta sig an ett liknande uppdrag som The Economist gjort i USA? Och det finns nog vissa likheter mellan USA och Sverige. När jag jämför SOM: s och Economists grafer förefaller Donald Trumps påverkan i Amerika kunna jämföras med Sverigedemokraternas påverkan på media/synen på media här i Sverige.
Jag tror att demokratin och tilliten i Sverige skulle må bra av en mer gedigen genomlysning av relationen mellan partierna och medias val av ord, nyhetsämnen och vinklar. Nu är debatten ofta väl primitiv och stundom konspiratorisk åt båda håll. Sådant gör bara problemen värre. Som James Bennet konstaterade så har vi ett bättre och starkare Sverige om media och folk i stort är överens om ett antal väsentliga fakta om läget i landet.