Kritikerna hävdar att Skolverkets strategi inte bygger på vetenskapen om hur inlärning går till. Att ge barnen "digital kompetens" låter sig kort sagt inte göras om barnen inte kan läsa och räkna ordentligt, menar kritikerna. Lotta Edholm håller med. I DN får hon frågan om stoppet av Skolverkets digitala strategi innebär att regeringen överger riksdagens beslutade målsättning om att Sverige ska vara "världsbäst på digitalisering"?
"Absolut inte. Men skolan ska vara skola, där kunskap ska stå i fokus, och inte tjäna som någon slags underleverantör till något annat mål," säger Lotta Edholm.
Kloka ord. Att skolan ska sätta kunskapen i fokus står förstås inte i någon absolut motsättning till digitala skärmar. Men skolan bör inte vara för trendig. Mycket talar för att skolan tvärtom behöver bli bättre på att freda sig mot nymodigheter. Tekniska hjälpmedel bör med hjälp av vetenskap eller beprövad erfarenhet få kvalificera sig in i skolsalarna.
Det finns en övertro på att vår "nya tid" skulle vara väsensskild från andra tider. Det enda riktigt speciella med nutiden är faktiskt att den utspelas just nu och med just oss människor som lever nu som aktörer. Det bästa är nog att anslå ett "organiskt folkbegrepp", som den gamla högern talade om förr. Den konservativa högerns motiv var att motverka alltför radikala förändringar av samhället och dess institutioner. I det organiska folkbegreppet har vi som lever just nu också att ta hänsyn till de nyligen döda och till de ännu inte födda. Vi förvaltar vad andra tidigare har förvaltat och vad ytterligare andra ska komma att förvalta. Det kräver ansvar, långsiktighet och ödmjukhet.
Digitaliseringen omvandlar just nu och steg för steg våra samhällen. Inte minst påverkas arbetslivet. Personligen fascineras jag av att jag varje dag gör tidningssidor som den här helt färdiga för trycket enbart med hjälp av min mobiltelefon. Min digitala kompetens i sig är inte mycket att skryta med. Det är heller inte den digitala kompetensen som gör mig anställningsbar. I grunden finns däremot förmågan och lusten att läsa, tänka, tala och skriva. Och det tror jag gäller för de allra flesta.
Därför är nog Lotta Edholm rätt ute. Oavsett om vi lever i elektrifieringens, automatiseringens eller digitaliseringens era så bör skolan ha ett basalt fokus på kunskap och ordning. Det blir bäst så.