De bÄda unga S-politikerna har lett partiets arbetsgrupper pÄ de tvÄ omrÄden dÀr S hamnat rejÀlt pÄ efterkÀlken; invandringen och kriminaliteten. I och med det till synes stabila samarbetet mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna utsÀtts S för det mest politiskt dödliga hotet nÄgonsin i modern tid. M och SD ligger betydligt bÀttre i fas med breda folkliga uppfattningar nÀr det gÀller dessa frÄgor Àn vad S gör.
Den alltid intressante L-politikern Mauricio Rojas ger pÄ SvD: s ledarsida (1/4) sin bild av vad som pÄgÄr inom S. Han ser ett pÄnyttfött intressen för "Folkhemmet" och han konstaterar att det Àr en "fatal försummelse att partiet inte har förmÄtt att bÀttre förvalta det mest centrala inslaget i sitt historiska arv." Medan folkhemmet gradvis har försvunnit ur S-retoriken sÄ har SD med stor entusiasm tagit över begreppet. Nu blÄser inte minst Lawen Redar till strid. I en intervju med DN 22/3 sÀger Redar sÄdant som att "Vi ska hem. Till vÄrt folkhem."
Det har snart gÄtt hundra Är sedan Per-Albin Hansson höll det senare berömda "Folkhemstalet" i riksdagen i januari 1928. 1920-talet var stökigt och svÄrt för folk och för politiken. Samtiden kÀnnetecknades av strejker, arbetslöshet, lockouter och ekonomisk oro. Politiken var svÀngig och osÀker. S var svÀngiga och osÀkra. Sedan den stora framgÄngen röstrÀttsfrÄgan i början av decenniet hade reformivern klingat av. Efter "hövdingen" Hjalmar Brantings död 1925 hade Ànnu ingen partikongress hÄllits. Klasskampsagitatorerna hade flyttat fram positionerna. Folkhemmet blev en metafor för gemenskap över intressegrÀnser dÀr ett vettigt samhÀllsbygge utgjorde ett starkt gemensamt intresse.
VÄrt eget 20-tal pressas och söndras av gangsterkriminalitet och av en orimligt hög invandring under mÄnga Är. Bara under Ärets pÄskhelg drabbades Norrköpingsbor av nya misstÀnkta mordbrÀnder och skjutningar. 2018 gav SD: s Jimmie à kesson ut boken "Det nya folkhemmet". Vid en diskussion med à kesson i Almedalen det Äret var jag tveksam till att "nostalgiska Äterblickar" mot ett svunnet folkhem var ett vinnarspÄr. Jag fick mothugg frÄn flera hÄll. Och kanske hade jag fel? Min invÀndning var att "tider som har varit har varit; det handlar om att se framÄt. Och sÄ Àr det förstÄs. Men en svunnen tids anda kan naturligtvis ges nya former. Och gemenskap, ordning och reda Àr alltid goda ideal för ett samhÀllsbygge. SÄ kanske stÄr vi inför en valkamp 2026 dÀr folkhemmet Äterigen stÄr i stridens centrum.