Beslutet att stoppa utbetalning av garantipension härrör från en dom i EU-domstolen 2017. Domstolen slog fast att förmåner som garantipension är en "minimiförmån" (socialbidrag på vanlig svenska) som inte ska vara flyttbar inom EU. Vid utgången av 2022 är det stopp för garantipensioner till utlandet. Vilket naturligtvis är helt riktigt. Frågan är bara om Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och alla andra inblandade myndigheter har vad som krävs för att se till att reglerna efterlevs?
Garantipension är en förmån som helt bekostas av de svenska skattebetalarna och är - likt alla andra bosättningsrelaterade bidrag som till exempel barnbidrag, tandvårdsstöd och assistansersättning - avsedda att underlätta och förstärka människors sociala och ekonomiska situation i Sverige. Ersättningarna är således inga universella bidrag utan är knutna till boendet i Sverige.
Socialförsäkringarna bygger traditionellt på en kombination av tillit och social kontroll. Den som flyttar från Sverige förväntas anmäla flytten till myndigheterna vilket innebär att bidragen - efter varierande tider av karens - utgår. Fusk och överutnyttjande har förstås alltid förekommit. Den inbyggda sociala kontrollen i ett tämligen homogent samhälle gjorde dock fintrådiga statliga kontrollsystem onödiga. Höga självförsörjningsnivåer genom arbete innebär även att bidragens ekonomiska betydelse är begränsad i de flesta hushåll. När en växande del av befolkningen däremot inte försörjer sig genom arbete och dessutom till dels står utanför den svenskpräglade sociala kontrollen så förändras emellertid saker och ting. När bidrag/ersättningar blir den viktigaste hushållsinkomsten och banden till Sverige samtidigt är svaga så behövs reformer på såväl utbuds- och kontrollsidan av de bosättningsrelaterade bidragen. Vilket garantipensionsreformen är ett exempel på.
I ett PM (2021:1) analyserar Försäkringskassan problemet med "felaktiga utbetalningar till barnfamiljer som inte bor i Sverige." Utgångspunkten är att mellan "6 000 och 12 000 barn per år flyttat och befinner sig utomlands utan att anmäla detta till ansvariga myndigheter." Myndigheten pekar på stora brister i kontrollen som framförallt beror på "felaktigheter i folkbokföringen." Kort sagt: Vet man inte vem som är bosatt i Sverige är det svårt att veta vem som har rätt till bidrag som bygger på bosättning. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi behöver ta itu med folkbokföringens problem.