Skribenterna är - lite bryskt sammanfattat - kritiska mot att det har blivit svårare att vara sjukskriven under lång tid. Konfliktens kärna i dessa sammanhang är vem som ska ha rätt att avgöra den enskildes arbetsförmåga; den sjukskrivne själv eller Försäkringskassan som förvaltar den skattefinansierade sjukskrivningskassan? Under decenniernas gång har det så kallade sjuktalet för längre sjukskrivningar åkt och upp ner i ganska rejäla svängar. Detta har skett trots att den upplevda folkhälsan har varit tämligen stabil. Det som lyft/sänkt antalet sjukskrivna är istället sådant som arbetsmarknadsläget, demografin och maktförskjutningar åt ena eller andra hållet när det gäller arbetsförmågebeslut.
Under Göran Persson löstes arbetsförmågekonflikten bland annat genom ökade förtidspensioneringar; människor togs helt enkelt bort från arbetskraften. Under Fredrik Reinfeldt infördes en bortre tidsgräns för sjukskrivning och krav infördes på att arbetsförmågan hos den enskilde skulle prövas mot hela arbetsmarknaden. Under Stefan Löfven gavs Försäkringskassan i uppdrag att styra mot sjuktalet 9; det genomsnittliga antalet sjukskrivningsdagar med ersättning från Försäkringskassan per försäkrad och år. 2016 bröts också den uppgång i sjuktalet som pågått i sex år och till ett sjuktal på nästan 11 dagar. Försäkringskassan tog ett fastare grepp om arbetsförmågebesluten och höll ett mer vaksamt öga på långtidssjukskrivningar. Styrsystemet verkar fungera. Sjuktalet går så sakta ner och ligger nu (oktober 2020) på 9, 3 dagar.
Forskarna på DN Debatt ska inte viftas bort. Det är viktigt att enskilda inte upplever sig som rättslösa utan att det finns goda chanser till en andra prövning i osäkra fall. I det stora hela är det däremot helt avgörande att regeringen håller emot lobbyn som vill ge den enskilde större rätt att bestämma sin egen arbetsförmåga på det allmännas bekostnad. Göran Perssons valspråk från 1990-talssaneringen - "Verksamheter före transfereringar" - behöver dammas av. Postpandemiekonomin kommer att bli stram. Stora tunga offentliga verksamheter behöver reformeras och förbättras. Äldrevården har stora brister och stora behov av tillväxt och värdighet. Skolan har stora brister och stort behov av kunskapsfokus. Rättsstaten har stora brister och stort behov av ny förmåga att kämpa ned gangsterkriminaliteten. Folk kommer kort sagt att behöva vara på jobbet så mycket som det bara går.