En folkrörelse för skötsamhet och ordning i Sverige

PolismÀstare Carin Götblad talade hÀromveckan om behovet av ett slags "folkrörelse" mot vÄldet och elÀndet i Sverige.

Ahmed Abdirahman Àr ett exempel pÄ en modern folkrörelseman som förstÄr skötsamhetsnormens betydelse för framgÄngar och förbÀttringar.

Ahmed Abdirahman Àr ett exempel pÄ en modern folkrörelseman som förstÄr skötsamhetsnormens betydelse för framgÄngar och förbÀttringar.

Foto: TT

Krönika2023-10-06 05:15
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

 "Förebilden Ă€r nykterhetsrörelsen och det hundraĂ„riga arbetet för jĂ€mstĂ€lldhet som kommit underifrĂ„n, nĂ€r mĂ€nniskor sjĂ€lva har kĂ€nt att ”nu fĂ„r det vara nog”. (--) Jag hoppas att folk ska stĂ€nga av tv:n och gĂ„ ut och ta tag i saker. (--) DĂ„ gĂ€ller det att inkludera alla, men ocksĂ„ att stĂ€lla krav och inte se mellan fingrarna nĂ€r det gĂ€ller demokratiska normer." (Dagens Nyheter 27 september)

Kloka tankar av Götblad. Folkrörelser av klassiska mÄtt Àr jÀmlika rörelser i sÄ mening att kÀrnan i rörelserna utgörs av mÀnniskor som sjÀlva delar de dÄliga livsvillkor som man vill förÀndra. Den unga arbetarrörelsen byggdes av arbetare, Àven om de givetvis kunde inspireras och vÀgledas av "arbetarhövdingar" som Hjalmar Branting. Arbetarrörelsen svÀngde tidigt bort frÄn den identitetspolitiska ÄtervÀndsgrÀnden. Man behöver inte sjÀlv vara arbetare för att solidarisera sig med arbetet för ett samhÀlle dÀr det arbetande folkets villkor förbÀttras. Men kÀrnan i en trovÀrdig folkrörelse behöver bestÄ av mÀnniskor som direkt berörs av det folkrörelsen vill och krÀver. Det som kÀnnetecknar folkrörelsen Àr nÀmligen tÀmligen stora grader av ett slags sjÀlvfostran till skötsamhet. Nykterhetsrörelsens och mÄnga frikyrkorörelsers genomslagskraft byggde pÄ medlemmar som levde som de lÀrde mitt i misÀren och i fattigdomens rÄhet.

Ahmed Abdirahman kom till Sverige som flykting frĂ„n Somalia för 25 Ă„r sedan. Han Ă€r en modern folkrörelseman som bĂ€r pĂ„ en tydlig skötsamhetsnorm i sitt entrĂ€gna arbete för bĂ€ttre livsvillkor för sina egna. För nĂ„got Ă„r sedan sa han i en intervju att: "MĂ„nga av oss som kommer frĂ„n krigsdrabbade lĂ€nder (--) kĂ€nner att det finns ingen ursĂ€kt att ta till vĂ„ld i ett land som det hĂ€r. Det som hĂ€nder gĂ„r inte att förklara bara med sociala förhĂ„llanden. (DN 22 maj 2022) 

En annan klok person Ă€r Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han pekar i en intervju  (Bopolpodden 12 december 2022) om utsatta bostadsomrĂ„den pĂ„ att "den kanske viktigaste parametern Ă€r att etablera en skötsamhetsnorm; det mĂ„ste finnas en grundlĂ€ggande ordning: att folk gĂ„r till jobbet, hĂ„ller rent, att vĂ„ld inte Ă€r ett accepterat alternativ. (--) Svensksvenskar skyr de hĂ€r omrĂ„dena. Att det ska Ă€ndra sig Ă€r en fĂ„fĂ€ng förhoppning. Förhoppningen Ă€r att skötsamma personer med utlĂ€ndsk bakgrund flyttar dit, mĂ€nniskor som trivs i den hĂ€r miljön – svensksvenskar kommer inte att göra jobbet."