Martin Modéus korta inlägg lästes raskt nästan en miljon gånger och många rasade mot ärkebiskopen med beskyllningar om att han "sprang islamisternas ärenden."
Ärkebiskopen gav på några få rader på X dels sin syn på Folkbildningsrådets beslut att inte ge statsbidrag till Ibn Rushd Studieförbund vilket han ansåg vara "bekymmersamt, eftersom Ibn Rushd arbetar med att nå marginaliserade i samhället.” Dels invände Modéus mot den dåvarande utbildningsministern Mats Persson uttalanden i Aftonbladet där Persson berömde Folkbildningsrådets beslut med orden: ”Det här visar att organisationer som är kvinnofientliga, homofobiska, antisemitiska inte hör hemma i en liberal demokrati och nu stryps finansieringen.” Martin Modéus skrev att han ogillade kommentaren ”som saknar grund i Folkbildningsrådets beslut och bedömningar och som underblåser fördomar.”
Det blev som sagt ett herrans liv. Vilket det brukar bli på X när muslimer, islam och islamism är på tapeten. Martin Modéus är ingen fegis. För drygt fyra år sedan möttes vi för att spela in ett avsnitt av Folkbladets podd "Widar Möter." Jag sammanfattade vårt möte med detta omdöme om Martin Modéus: "Han är inte "blyg" inför att tala om Gud och Jesus. Han är inte rädd för att uppfattas som vare sig "radikal eller konservativ." Humorn och distansen är lika närvarande som allvaret och intensiteten."
Det omdömet står sig väl. Kyrkans Tidning följde upp ståhejet på X med en längre intervju med ärkebiskopen. Han springer inga "ärenden" åt islamister. "Jag står för en klassisk kristen tro, demokrati, tillit och jämställdhet. Sådant som strider mot det tar jag avstånd ifrån", säger Modéus i intervjun och tillägger att "kritik är en gåva" och att han inte är "tillräckligt insatt" i var Ibn Rushd "står idag".
En som snappade upp Martin Modéus behov av att bli mer insatt på vissa punkter var den teologie doktorn i interreligiösa relationer Sameh Egyptson. I ett öppet brev på X till ärkebiskopen skriver Egyptson "Vid ett möte informerar jag gärna närmare om avhandlingens analyser och slutsatser och Svenska kyrkans samarbetsprojekt med Muslimska brödraskapets organisationer. (--) Jag kommunicerar gärna med Svenska kyrkan för att förebygga onödiga missförstånd och konflikter i den fortsatta debatten."
Jag var på plats på Lunds universitet den 10 februari 2023 då Sameh Egyptson disputerade på sin avhandling "Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige." På tåget hem i den mörka fredagskvällen la jag ut en text på Folkbladets ledarsida om den (förmodligen) samhällspåverkande upplevelse jag varit med om då Egyptsons avhandling godkändes trots allt fördomsfullt hat som föregått disputationen: "Framförallt så tror jag faktiskt att Egyptsons fantastiska kartläggning och faktainsamling kommer att hjälpa det offentliga och privata Sverige att bli lite mindre ängsligt och vekt och göra Sverige till ett bättre invandrarland med en bättre fungerande integration."
Jag hoppas att Martin Modéus och Sameh Egyptson tar sig tid för ett ordentligt och rejält samtal. Jag tror att de kommer att uppskatta varandra. Hat och annat elände mellan olika grupper av människor göds och gynnas av ideologier, okunnighet, enkelspårighet och av separatism. Två modiga demokrater som Sameh Egyptson och Martin Modéus kan göra stor skillnad för ett bättre samhälle med minskad marginalisering. Ärkebiskopen kan ställa kyrkan mitt i byn igen.