Anna Selander har full koll på Pekings räls och broar

En rätt så tidig morgon tidigare i veckan lyssnade jag på Anna Selander. Hon är sedan ett och ett halvt år tillbaka Norrköpings samhällsbyggnadsdirektör.

Anna Selander var gäst i podden "Widar Möter" när hon var nästan alldeles nyanställd som samhällsbyggnadsdirektör i Norrköping.

Anna Selander var gäst i podden "Widar Möter" när hon var nästan alldeles nyanställd som samhällsbyggnadsdirektör i Norrköping.

Foto: Widar Andersson

Krönika2022-09-04 06:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Hon var inbjuden som talare av Håkan Gunnarsson på Erichs Communications. Gunnarsson står, tillsammans med sina partners och sponsorer, för evenemanget "Frukostmöte på scen." Det är en Gudi behaglig gärning; som de gamla sa förr. Eller i vart fall så är de där återkommande morgonmötena på Louis de Geer en mycket behaglig samhällsgärning. Näringslivsfolk, tjänstemän och politiker i skaror mellan ungefär 40 till 80 personer (beroende på ämnets bredd och aktualitet) samlas runt en frukostbuffé för att sedan under en timme lyssna på ett föredrag, ställa frågor och diskutera.

Norrköpings samhällsbyggnad är ett hett ämne. Och Anna Selander är en verklig pangvärvning för Peking. Det anade jag redan när vi sågs i april 2021 för att spela in ett avsnitt av Folkbladets podd "Widar Möter." 

Det är väldigt mycket på gång i Norrköping. Redan på torsdag 8 september kommer Trafikverket till stan för att ta det första symboliska spadtaget för flytten av Norrköpings godsbangård. Ett jätteprojekt i sig själv. Men ändå bara en del av hela Ostlänkenbygget; ett projekt som kommer att prägla livet i Norrköping under ett decennium fram till 2035 då det är tänkt att vara körklart på de nya stambanespåren.

Anna Selander berättade till exempel om den gigantiska bro som ska byggas för åtta spår i bredd och som även ska vara underlag för den nya järnvägsstationen. Hon jämförde nybygget med Ölandsbron. I vilket avseende vet jag inte riktigt. Kan väl knappast vara i längd? Stort är det hur som helst.

När järnvägen lyfts upp på det sättet så öppnar sig staden mot Butängen - som idag ligger bakom alla spår och järnvägsstationen. Delar av Butängen kommer vad det lider att bli en ny stadsdel för tusentals Norrköpingsbor.

Norrköping inhyser nu 145 000 innevånare. Tillväxten ligger på ungefär 1 200 människor per år. Enligt Anna Selander byggs det ungefär lika många bostäder - 1 200 - per år. Hon fick frågor om den hotande lågkonjunkturen, skenande elpriser, räntehöjningar och annat elände kommer att stoppa många pågående och planerade byggen? 

När det gäller höstens två byggstarter i Inre Hamnen var hon tydlig med att de rullar på som planerat. I övrigt kan "tidsplaner komma att justeras" sa Anna Selander. Går det mesta bra kommer vi hur som helst att bo och verka på en byggarbetsplats i flera år. Utöver räls ska det byggas väg/ringleder, stadsparker, nya stadsdelar i Västra Staden, i Sylten och på fler ställen. Anna Selander har full koll.