Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Älska att vi Ă€r en liten stad utan behov av lĂ„nga köer

Folkbladets redaktion ligger alldeles intill E22 dÀr vÀgen krympt ihop till en fil och ett par hundra meter före den plats dÀr trafikljusen föser ivÀg en del av trafiken till vÀnster ut pÄ Södra promenaden.

En del av Östra promenaden Ă€r hĂ€r förevigad vid det andra trafikljuset av sex. Köerna Ă€r frĂ„n och till mycket och onödigt lĂ„nga pĂ„ Östra promenaden. Det gĂ„r att Ă€ndra pĂ„ utan att orsaka vĂ€ldiga underskott i den anstrĂ€ngda kommunkassan.

En del av Östra promenaden Ă€r hĂ€r förevigad vid det andra trafikljuset av sex. Köerna Ă€r frĂ„n och till mycket och onödigt lĂ„nga pĂ„ Östra promenaden. Det gĂ„r att Ă€ndra pĂ„ utan att orsaka vĂ€ldiga underskott i den anstrĂ€ngda kommunkassan.

Foto: Patrik Selsfors

Krönika2023-11-05 06:15
Detta Àr en ledarkrönika. Folkbladets ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.

De allra flesta fordonen leds snett höger och senare rakt fram in pĂ„ Östra promenaden. "Föser" och "leder" Ă€r emellertid inte de bĂ€sta orden att anvĂ€nda för den som vill beskriva vad som sker pĂ„ vardagsmorgnarna dĂ€r ute pĂ„ vĂ€gen nĂ€r E22 nĂ€rmar sig stan. 

Jag brukar vara pĂ„ jobbet lite före sju pĂ„ morgonen. Jag bor mycket nĂ€ra redaktionen sĂ„ jag cyklar dit pĂ„ nĂ„gra minuter. Vilket kĂ€nns som en lyxig tillvaro i jĂ€mförelse med alla de tusentals mĂ€nniskor som behöver Ă„ka bil genom Norrköping för att ta sig till och frĂ„n arbetet. Det jag ser pĂ„ morgnarna frĂ„n redaktionsfönstret precis invid E22 Ă€r nĂ€mligen stĂ€ndigt vĂ€xande bilköer. Nu ska det sĂ€gas att Norrköping inte Ă€r nĂ„gon sĂ€rskilt stor stad. JĂ€mfört med Mexiko city - dĂ€r jag suttit i bilköer som jag inte trodde var möjliga och dĂ€r nĂ„gra timmar i bilen för att flytta sig nĂ„gra tiotal kilometer Ă€r vardag - Ă€r Norrköpings köer ingenting. SĂ„ Ă€r det förstĂ„s. Men jĂ€mförelsen haltar. Är man som Norrköping en mindre stad sĂ„ bör man anvĂ€nda den fördelen pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att trafiken kan flyta pĂ„ utan nĂ„gra lĂ€ngre köer. 

Östra promenaden har nyligen byggts om och renoverats pĂ„ ett mycket pietetsfullt sĂ€tt. De nya lindarna och de nya bilvĂ€garna och de nya cykel- och gĂ„ngbanorna Ă€r mycket vackra. Men sex dĂ„ligt synkroniserade trafikljus pĂ„ en strĂ€cka av ungefĂ€r 550 meter mellan Södra promenaden och Sjötullsgatan har gett Östra promenaden mycket pĂ„tagliga Söderköpingsvibbar: Köer byggs upp helt i onödan. Och det Ă€r vĂ€ldigt glest pĂ„ gĂ„ng- och cykelbanorna. 

Utrymmet för gĂ„ng- och cykeltrafik Ă€r smĂ„tt enormt jĂ€mfört med utrymmet för bilarna. Vilket speglar en ambition att bilarna inte ska Ă„ka genom staden pĂ„ Östra promenaden utan istĂ€llet Ă„ka runt stan. Vilket inte sker och vilket inte kommer att ske i nĂ„gon större omfattning. Och vilket vĂ€l heller inte Ă€r sĂ€rskilt nödvĂ€ndigt? I vart fall inte om vi rĂ€knar med att en vĂ€xande del av fordonsparken steg för steg blir alltmer elektrisk och utslĂ€ppsfri. 

Norrköping Ă€r en vĂ€ldigt "nĂ€ra" stad. Jag cyklar oftast dit jag ska pĂ„ fem-tio minuter. Men jag mĂ„ste bekĂ€nna att jag sĂ„ gott som varje dag cyklar mot rött pĂ„ Östra promenaden. Det mĂ„ste vara nĂ„got fel pĂ„ de trafikljus som köpts in. HĂ€r finns behov av förbĂ€ttringar. Ta bort hĂ€lften av trafikljusen pĂ„ Ö promenaden. Bygg en rondell. Ge bilarna en fil till. Älska att vi Ă€r en liten stad utan behov av trafikstockningar.