Älska att vi är en liten stad utan behov av långa köer

Folkbladets redaktion ligger alldeles intill E22 där vägen krympt ihop till en fil och ett par hundra meter före den plats där trafikljusen föser iväg en del av trafiken till vänster ut på Södra promenaden.

En del av Östra promenaden är här förevigad vid det andra trafikljuset av sex. Köerna är från och till mycket och onödigt långa på Östra promenaden. Det går att ändra på utan att orsaka väldiga underskott i den ansträngda kommunkassan.

En del av Östra promenaden är här förevigad vid det andra trafikljuset av sex. Köerna är från och till mycket och onödigt långa på Östra promenaden. Det går att ändra på utan att orsaka väldiga underskott i den ansträngda kommunkassan.

Foto: Patrik Selsfors

Krönika2023-11-05 06:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De allra flesta fordonen leds snett höger och senare rakt fram in på Östra promenaden. "Föser" och "leder" är emellertid inte de bästa orden att använda för den som vill beskriva vad som sker på vardagsmorgnarna där ute på vägen när E22 närmar sig stan. 

Jag brukar vara på jobbet lite före sju på morgonen. Jag bor mycket nära redaktionen så jag cyklar dit på några minuter. Vilket känns som en lyxig tillvaro i jämförelse med alla de tusentals människor som behöver åka bil genom Norrköping för att ta sig till och från arbetet. Det jag ser på morgnarna från redaktionsfönstret precis invid E22 är nämligen ständigt växande bilköer. Nu ska det sägas att Norrköping inte är någon särskilt stor stad. Jämfört med Mexiko city - där jag suttit i bilköer som jag inte trodde var möjliga och där några timmar i bilen för att flytta sig några tiotal kilometer är vardag - är Norrköpings köer ingenting. Så är det förstås. Men jämförelsen haltar. Är man som Norrköping en mindre stad så bör man använda den fördelen på ett sådant sätt att trafiken kan flyta på utan några längre köer. 

Östra promenaden har nyligen byggts om och renoverats på ett mycket pietetsfullt sätt. De nya lindarna och de nya bilvägarna och de nya cykel- och gångbanorna är mycket vackra. Men sex dåligt synkroniserade trafikljus på en sträcka av ungefär 550 meter mellan Södra promenaden och Sjötullsgatan har gett Östra promenaden mycket påtagliga Söderköpingsvibbar: Köer byggs upp helt i onödan. Och det är väldigt glest på gång- och cykelbanorna. 

Utrymmet för gång- och cykeltrafik är smått enormt jämfört med utrymmet för bilarna. Vilket speglar en ambition att bilarna inte ska åka genom staden på Östra promenaden utan istället åka runt stan. Vilket inte sker och vilket inte kommer att ske i någon större omfattning. Och vilket väl heller inte är särskilt nödvändigt? I vart fall inte om vi räknar med att en växande del av fordonsparken steg för steg blir alltmer elektrisk och utsläppsfri. 

Norrköping är en väldigt "nära" stad. Jag cyklar oftast dit jag ska på fem-tio minuter. Men jag måste bekänna att jag så gott som varje dag cyklar mot rött på Östra promenaden. Det måste vara något fel på de trafikljus som köpts in. Här finns behov av förbättringar. Ta bort hälften av trafikljusen på Ö promenaden. Bygg en rondell. Ge bilarna en fil till. Älska att vi är en liten stad utan behov av trafikstockningar.