Den svenska rättsstaten var verkligen inte rustad för att bekämpa den grova gangster- och våldskriminalitet som gradvis började etablera sig i vårt land när politiken släppte kontrollen över invandringen 2005. Tidigare stod Sveriges möjligheter att integrera invandrare i centrum för hur stora volymer som accepterades. Genom de nya lagar som tillkom 2005 tog invandringen ett stort steg bort från de jordnära verkligheterna. Sveriges villkor och möjligheter som mottagarland fick träda tillbaka till förmån för en ny regim där enbart rättsliga processer spelade roll för invandringens omfattning. Stora mängder människor från regioner med helt andra värderingar, undermåliga utbildningar och främmande familje- och samhällskulturer kom till ett Sverige som bara stod vid sidan av och såg på när utanförskapsområden inklusive allt växte fram.
Situationen blev inte bättre av att det statliga Migrationsverket under några år kom att ledas av aktivister som ropade ut i världen att alla som kom från Syrien skulle få uppehållstillstånd och att alla invandrare som sa att de var "barn" skulle betraktas som barn utan åldersutredningar och följaktligen få uppehållstillstånd. Inget blev heller lättare när den tidigare volyminriktade politikens grindvakter i Socialdemokraterna och Moderaterna lämnade gränsvaktandet vind för våg av rädsla för att liknas vid det framväxande partiet SD.
Sedan några år tillbaka pågår ett intensivt arbete inom det allmänna för att hinna i kapp. Politiken och statsförvaltningen har fått kämpa och kommer att få kämpa länge än för att vända utvecklingen.
Expressens Fredrik Sjöshult berättade nyligen (11/11) om den syriske medborgaren Karam Kanjo som kom till Sverige 2017: "Redan efter fem år hade han straffats åtta gånger för sexuellt ofredande, våldsbrott och stölder. Senare dömdes han till fängelse för ett kvinnoöverfall och för en utomhusvåldtäkt. Först nu i år när han döms för grovt rån mot en 91-åring kvinna så döms han också till utvisning.
2019 slog "Högsta domstolen fast att det skulle krävas ”synnerliga skäl” för att utvisa en person som bott längre tid än fyra år i Sverige", skriver Sjöshult.
Genom bestämda insatser av dåvarande justitieminister Morgan Johansson ändrades lagarna om utvisning 2022. Fler dömda brottslingar utvisas - likt Karam Kanjo - nu än tidigare. Vilket är sunt och förnuftigt. Det är orimligt att det ska nio år av allvarlig brottslighet för att en utländsk medborgare ska utvisas ur Sverige.
Nuvarande justitieminister Gunnar Strömmer och hans departement sliter hårt i selen. I fredags kom äntligen nya lagar om statens möjligheter att förverka ägodelar som kriminella personer inte kan ha förvärvat på ett hederligt sätt. Lagen gör inte halt vid barn under 15 år. Det är en viktig förebyggande insats att försöka förhindra att barn utnyttjas som målvakter av kriminellas stöldgods.
De nya lagarna om förverkande bygger på samma grund som andra nya lagar som ger staten rätt att avlyssna och visitera kända kriminella personer utan konkreta brottsmisstankar. Det är riktigt tänkt. Enligt polisens bedömningar finns det ungefär tre gånger fler kända gängkriminella personer än vad det finns tjänstgörande poliser i vårt land. Ska vi ha en chans att lyckas så krävs en hård hållning mot det kriminella samhället som sådant. Förebygga, fostra, förverka, störa ut, strama åt, låsa in och visa ut. Så lyder rättsstatens mantra 2024. Och många år framåt.