Med all respekt för servicesektorn så kan välutbildade unga människor användas listigare. Genom att rikta blicken mot demografiska realiteter vet vi dessutom att arbetsmarknaden är stadd i förändring vare sig vi vill eller ej. Om bara några år är det brist på välutbildad arbetskraft och då ligger de arbetsgivare som byggt relationer med högskolestudenter i vinnarhål.
I Danmark har beslutsfattare i närmare sjuttio år förstått att använda studenter som den resurs gruppen utgör. Det är här studentmedarbetarskapet som anställningsform kommer in. Så här borde det fungera. Studentmedarbetare arbetar 10-15 timmar per vecka. Arbetsuppgifterna är kvalificerade och kopplade till pågående studier. Lönen anpassas efter individens erfarenhet och sätts i proportion till arbetsuppgifter och lönestruktur på arbetsplatsen. Arbetstiden är flexibel så att jobbet inte inkräktar på studierna. Kollektivavtal tecknas.
Vad gör då en studentmedarbetare i praktiken? Möjligheterna är förstås otaliga. Det kan vara en student inom HR som arbetar med att ta fram ett personalpolitiskt program för en kommun eller en ekonomstudent som jobbar med att förbättra ett företags marknadsföringsplan.
Många nyexaminerade akademiker har alldeles för lite relevant arbetslivserfarenhet med sig ut på arbetsmarknaden. Drygt sex av tio får aldrig möjlighet till praktik under utbildningen och den värdefulla kontakt med arbetslivet som den ger. Samtidigt jobbar många vid sidan av sina studier. Studenterna behöver med andra ord både en extra inkomst och bättre arbetslivsanknytning – det borde inte vara en omöjlig kombination.
Så vad har då Norrköpings kommun eller landstinget i Östergötland konkret att vinna? Enklast är kanske att fråga kollegor från till exempel Västerås och Region Skåne om vilka fördelar som gjort att de aktivt valt att anställa studentmedarbetare.
För arbetsgivaren i gemen finns otaliga fördelar. På ett handfast sätt kan kommunen eller landstinget visa studenterna vilken sorts kompetens som kommer att efterfrågas. Samtidigt skapas chanser att marknadsföra sig bland studenter som snart kommer ut på arbetsmarknaden.
Är det inte just det som brukar kallas en win-win situation på hederlig managementsvenska?