Riksdagen bör samla ihop sig om skatter och bidrag

Rysslands anfallskrig mot Ukraina och det påföljande ekonomiska kriget har givetvis effekter på ekonomin och handeln.

Här ses finansminister Mikael Damberg vid måndagens pressträff om sänkta skatter och höjda bidrag.

Här ses finansminister Mikael Damberg vid måndagens pressträff om sänkta skatter och höjda bidrag.

Foto: TT

Ledare2022-03-15 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Kriget kommer dessutom efter en pandemi där hundratals miljarder av lånade kronor har pumpats ut i samhället. När det finns väldigt mycket pengar så blir pengarna mindre värda samtidigt som många priser stiger. Då blir det inflation. I Sverige är inflationen nu ungefär 4, 5 procent, Vilket sänker köpkraften. Att köpa el, livsmedel och bensin/diesel slukar flera hundra kronor mer i månaden än vanligt för många svenskar. Sveriges regering har plötsligt hamnat i ett läge där man bedömer att det behövs skattesänkningar på diesel och bensin och bidragsökningar för boende och elinköp och 1000 kronor direkt i handen till varje bilägare i landet. 

Det pågår ett slags politiskt "krig" om vem - regeringen eller oppositionen - som inför väljarna ska framstå som mest trovärdiga när det dels gäller förklaringar av den annalkande ekonomiska krisens orsaker och dels om vem som har vettigast förslag på åtgärder. Finansminister Mikael Damberg presenterade regeringens åtgärder vid en pressträff på måndagen 14 mars. Damberg var mycket noga med att i så gott som varje mening slå fast att de höga drivmedelspriserna var "Putins fel." I en viktig mening är det rätt. Sedan kriget började har den svenska kronan förlorat stort i värde. Olja handlas i dollar och det gör stor skillnad om dollarn kostar närmare tio kronor som nu eller runt sju kronor som för tio år sedan. I en annan mening är inte minst de höga dieselpriserna en hemmalagad soppa av höga skatter och av tvånget att blanda i växande andelar mycket dyra biodrivmedel i dieseln. På måndagen kostade en liter diesel runt 24, 72 kronor. Av priset utgör moms på diesel 3,74 kronor, energiskatt: 2,51 kronor, koldioxidskatt: 2,29 kronor och moms på skatten 1, 20 kronor. (Ekonomifakta 14 mars)

Regeringen vill nu sänka skatten med 1, 80 kronor per liter, inklusive den 50-öring i sänkt skatt som fanns med i oppositionens budget (som riksdagen antog i höstas). Tvånget att blanda i biodrivmedel i diesel "pausas", barnfamiljer ska få högre bostadsbidrag, bilägarna en tusenlapp var och ett nytt och mer generöst reseavdrag ska utredas fram, sa Damberg. I riksdagen vill i vart fall M, SD och KD genomföra större skattesänkningar. Det är ett oroligt läge med krig och prisstegringar. Riksdagen håller på att samla ihop sig mer långsiktigt i försvars- och säkerhetspolitiken. Något liknande bör ske när det gäller ekonomin i stort. Damberg bör ta ett seriöst initiativ. Överbud och utspelsbud gör bara ont värre.