Ostlänken tycks bli enda nya stambanan i Sverige

Andreas Carlson (KD) är infrastrukturminister i den nya regeringen.

Andreas Carlson vill - efter mindre justeringar - låta bygga Ostlänken.

Andreas Carlson vill - efter mindre justeringar - låta bygga Ostlänken.

Foto: TT

Ledare2022-11-22 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sedan regeringen lade sin första budget för två veckor sedan har jag och Folkbladet på olika sätt försökt få klarhet i vad regeringen menar med sina ord i budgeten om att Ostlänken, den nya stambanan mellan Järna och Linköping, behöver genomgå en "separat analys" innan bygget av rälsen dras igång som bestämt 2024? Det kom aldrig några svar; trots upprepade löften. Förmodligen var det så att vi inte fick några svar eftersom det inte fanns några svar att ge. Hur som helst. På måndagen (21/11) intervjuades Andreas Carlson i Svenska Dagbladet. 

Där gjorde han klart att inga nya stambanor ska byggas i Sverige. Regeringen vill framförallt använda pengarna till underhåll av befintliga vägar, järnvägar och flygplatser. Men sa Carlson: "Ostlänken ligger väldigt långt fram i planeringen och det kan finnas goda skäl att prioritera den för arbetspendling och godstrafik. Så mycket pekar på att Ostlänken får fortsätta med mindre justeringar eftersom det inte blir någon fortsättning söderut."

Det är en rejäl förändring som Andreas Carlson nu mer definitivt torgför. Att en gång för alla begrava tanken på höghastighetsbanor är förstås sunt. Att bygga Ostlänken - en ny stambana på vanlig räls - är förstås klokt. Kapacitetsbristen är som störst just på den sträckan. Att göra "mindre justeringar" kan förstås vara rimligt. Om vi talar om "mindre" justeringar förstås. Ännu en långbänk om ny räls medan tåginfarkten bara blir värre är rent oförståndigt.