Inför besluten i kommunstyrelsen pĂ„ tisdag 22 mars finns det vad jag förstĂ„r en klar majoritet för en jĂ€rnvĂ€gspolitik som gör det möjligt för Linköping att âspringa ikappâ Norrköping nĂ€r det gĂ€ller OstlĂ€nkenbygget.
Linköping tar nu slutligen intryck av Trafikverkets besked om att förslaget om att ta in den nya stambanan OstlÀnkens rÀls i en tunnel till en station i StÄngebro blir alldeles för dyrt. Man har nu istÀllet enats om en markbunden infartskorridor till en station i Steninge; ungefÀr 500 meter bort frÄn dagens centralstation. Det positiva med valet av korridor Àr enligt vad som sÀgs att mycket utav planarbetet redan Àr gjort i omrÄdet. De ungefÀr tio Är av plan- och tillstÄndsarbete med anledning av OstlÀnken som har pÄgÄtt i Norrköping behöver dÀrför inte repeteras i Linköping.
Visst kommer det att dyka upp problem och knepiga plan- och tillstÄndsavvÀgningar Àven i Steningealternativet. Detta bör vara hanterbart inom nÄgra Är och kan sÄledes vara klart i mycket god tid innan den nuvarande nationella planen för transportinfrastrukturen löper ut 2029.
Att det blir pĂ„ det viset Ă€r mycket viktigt för OstlĂ€nken. Den statliga finansieringen av stambanebygget â dĂ€r OstlĂ€nken ingĂ„r â Ă€r nĂ€mligen upplagd pĂ„ det viset att de pengar som finns anvisade i den nationella planen riktas till de platser dĂ€r âallt Ă€r klartâ. Denna modell för finansiering Ă€r smart eftersom det triggar kommuner och regioner att komma överens och att föra realistiska och pragmatiska förhandlingar med Trafikverket.
Norrköping bestĂ€mde sig för ungefĂ€r 15 Ă„r sedan att förorda stambanebygge för 250 kilometer i timmen istĂ€llet för höghastighetsbanor. Norrköping anpassade sig ocksĂ„ klokt till de ekonomiska realiteterna i Trafikverkets vĂ€rld. DĂ€rför Ă€r OstlĂ€nksarbetet igĂ„ng pĂ„ allvar och inom en snar framtid kan spaden mer rejĂ€lt sĂ€ttas i marken. Att Linköping nu âspringer ikappâ kan innebĂ€ra att en större del av de statliga miljarderna överförs till östgötsk rĂ€ls under de kommande Ă„ren.
PĂ„ de tvĂ„ övriga avsnitten av den nya stambanorna, Göteborg-BorĂ„s och Lund-HĂ€ssleholm, finns fortfarande konflikter som försinkar och försvĂ„rar arbetet. I vĂ€st Ă€r man oense om en stations vara eller inte vara i Mölnlycke. I syd (och i rikspolitiken) har Moderaterna svĂ€ngt frĂ„n höghastighet och till âNorrköpingshastighet.â Vilket Ă€r mycket bra i sak. Men den sena omsvĂ€ngningen kastar grus i maskineriet. Linköpings uppstigning ur tunneln Ă€r dĂ€rför mycket vĂ€lkommen.