Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Då spelade Lars Stjernkvist en avgörande roll

På tisdagen kom så det slutliga beskedet från Trafikverket.

Lars Stjernkvist och Fredrik Björkman gladdes över beslutet från Trafikverket. Nu börjar bygget av Ostlänken på riktigt.

Lars Stjernkvist och Fredrik Björkman gladdes över beslutet från Trafikverket. Nu börjar bygget av Ostlänken på riktigt.

Foto: Carolina Nilsson

Ledare2020-01-22 05:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

 Det största järnvägsbygget på 100 år i Sverige ska bli av. Nu börjar bygget på allvar av en dubbelspårig ny stambana mellan Järna och Norrköping. Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) och oppositionsrådet Fredrik Björkman (M) bjöd in till pressträff i Rådhuset. Jag var där. 

Enligt Trafikverket ska Ostlänken börja byggas norrifrån och ner mot Norrköping. Att bygget gör halt i Norrköping och inte fortsätter till Linköping beror enligt Trafikverket på att det på  "sträckan från Norrköping och söderut finns stora kostnader och osäkerheter. Det innebär att Trafikverket för sträckan fram till Linköping kommer att fullfölja arbetet med att ta fram järnvägsplaner och fortsätta se på möjlig optimering av kostnaderna."

Från Norrköping och norrut håller däremot de flesta etapperna sig inom den ursprungliga budgeten på 54 miljarder kronor. 

Beskedet från Norrköping är en mycket stor händelse i Norrköpings historia. Århundradets tillväxtchans rullar igång på allvar. För allt vad vi nu vet så  kommer bygget av Ostlänken att prägla Norrköpings miljö och självbild under i vart fall åren fram till nästa decennieskifte  Under åren fram till i vart fall nästa sekelskifte så kommer den nya stambanan att vara en väsentlig förklaring till Norrköpings utvidgade plats på jorden.

Det förvånar kanske  någon att den lilla orten Järna i Södertälje kommun anges som start-och/eller slutpunkt för den historiskt stora järnvägssatsningen. Varför vill alla så gärna till Järna; det kan man fråga sig?

Järna är i och för sig sedan länge en alls icke oäven järnvägsknut där tågen mot Göteborg och Oslo viker av på Västra stambanan medan övriga tåg tuffar vidare på Nyköpingsbanans kostig till räls ner mot Kolmården och Norrköping. 

Målet för Ostlänken är förstås Stockholm. Rälskapaciteten mellan Järna och Stockholm förbättras och utvecklas emellertid utanför Ostlänkens projekt. Det är därför Ostlänkens norra punkt är just Järna.

Norrköping har varit en mycket målinriktad och pragmatisk partner till Trafikverket och regeringarna under de snart två decennier som Ostlänken diskuterats. Ett sannolikt avgörande moment var när Lars Stjernkvist för ungefär tio år sedan - då i förtjänstfullt samarbete med Paul Lindvall (M) som vid den tiden styrde i Linköping - gjorde tydligt för staten att dubbelspår och regionförstoring var det viktigaste; inte högsta tänkbara hastighet på banan.  Vilket nu är precis vad Trafikverket kommer att bygga fram till Norrköpings nya station mitt i staden. 

Karta: Rådhuset