Det är andra gången som de båda Malmökonstnärerna Jörgen Alfredsson och Tove Kleist ställer ut tillsammans. En text ringar in vad "Skuggor" i den gemensamma titeln kan stå för, och bland annat nämns "svarta spegelbilder, ömsesidigt beroende, dold verklighet".
– Det var en ingångstext som hjälpte oss i starten, men vi har jobbat väldigt fritt på varsitt håll, berättar Tove Kleist.
Öppna för associationerCollage är en ny teknik för Tove Kleist, som är mer känd för teckning. Collagen består av flera olika lager med teckningar på vitfilm, där hon har kunnat pröva sig fram till ett slutgiltigt resultat genom olika förskjutningar.
– De är ju figurativa, men också väldigt öppna för associationer, säger Tove Kleist.
– Men jag tycker att det är svårt att tala om min konst. Jag har tänkt på att vi under utbildningen uppmanades att tala om det vi gjorde, men det är lite bakvänt. Men jag tecknar av anledningen att jag formulerar mig bättre så än genom språket, säger hon.
"En sots timglas"Snurror är en av våra äldsta träleksaker. Konstnären Jörgen Alfredsson tillverkar delikata snurror i trä från t ex bok, ask, körsbär och hägg. I konsten sätts de små snurrornas balansakt, rörelser och skuggor i nya sammanhang. I verket "Andra sidan" blir snurrans irrande vandring över ett vitt papper tydlig, då snurrorna har en blyerts-spets.
Vid ”Förmörkelse” kan besökaren ta på sig lurar, lyssna på konstnärens egenkomponerade musik och samtidigt betrakta hur snurran blir en figur över naturfenomenet månförmörkelse.
– För mig blir snurran en sorts timglas som fångar en dramatisk och flyktig balansakt, berättar Jörgen Alfredsson.
Timglas var en vanlig symbol i konsten under antiken, renässansen och barocken och skulle påminna om människans dödlighet. Och Jörgen Alfredssons snurror kan tas för ett barnsligt tidsfördriv, men de kan, likt "memento mori"-motiven, också kasta mörka och dansande dödsskuggor över oss. Sanden i livets timglas rinner ut för oss alla, liksom snurrans rörelse har ett slut. Ju lättare snurran är desto kortare tid snurrar den.