Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

73 miljoner kronor för 30 sekunders reklam

Reklamfilmens högtid står åter för dörren.

Fjolårets finalarena Sofi Stadium i Los Angeles under Super Bowl 2022. Årets match spelas på State Farm Stadium i Arizona. Arkivbild.

Fjolårets finalarena Sofi Stadium i Los Angeles under Super Bowl 2022. Årets match spelas på State Farm Stadium i Arizona. Arkivbild.

Foto: Matt Rourke/AP/TT

Tv2023-02-12 20:49

Natten till måndag, svensk tid, spelas den amerikanska fotbollsligan NFL:s finalmatch Super Bowl. Och reklampauserna är – för allt från biltillverkare till filmstudior – de mest åtråvärda marknadsföringsögonblicken på året.

Efterfrågan styr priset och årets Super Bowl är inget undantag, enligt den reklamfokuserade tidningen Ad Age. I år kostar det uppemot sju miljoner dollar, motsvarande 73 miljoner kronor, för ett företag att köpa 30 sekunders reklam.

Rättigheterna att sända matchen, och därmed håva in stålarna, vandrar i en bestämd rotation mellan några av USA:s största tv-bolag varje år. I år är det Fox tur att sända matchen.

I fjol kostade 30 sekunder Super Bowl-reklam uppemot 6,5 miljoner dollar, enligt NBC Los Angeles.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!