Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Publiken bestämmer i ny föreställning

Den som vill kan gå och se samma föreställning flera gånger, och få flera olika historier uppspelade. Den 20 mars är det premiär för "Alla mina liv" på X-Scenen.

Ann-Sofie Andersson Kern och Sven Angleflod har många roller att hålla reda på.

Ann-Sofie Andersson Kern och Sven Angleflod har många roller att hålla reda på.

Foto: Carolina Nilsson

Teater2020-03-06 06:00

Regissören Johan Huldt har regisserat flera av Alan Ayckbourns komedier tidigare. Men när han läste manuset till "Intimate Exchanges", som blev "Alla mina liv" i svensk översättning, tänkte han att "det här var ju jätteknäppt" och att "ingen teater kommer vara galen nog att låta mig hålla på med det här". Pjäsen består nämligen av en serie komedier, där publiken får bestämma vilken riktning den ska ta. I originalet finns 16 olika slut. 

Men så började han prata om pjäsen med skådespelaren Sven Angleflod.

– Och då visade det sig att Sven uppenbarligen har lika knäpp smak som jag. "Ska jag göra det ska jag göra det med Anso", sa han. Och på den vägen är det!, säger Johan Huldt.

Nu har Sven Angleflod och Ann-Sofie Andersson-Kern läst manus och övat sedan i höstas. Om två veckor är det dags för premiär. Textläxan är kolossal, Sven Angleflod har räknat ut att de delar på åtta timmar text, med många roller och rollbyten. Och då har de ändå strukit hälften.

– Det liknar ingenting annat jag gjort! En gång spelade jag nio roller i en föreställning. Men då var vi många på scenen, nu är vi bara två, säger han och hyllar Alan Ayckbourn:

– Han är en lysande teaterpraktiker. Det här är en hyllning till teaterns lek! 

Det här är en interaktiv föreställning, passande nog för X-Scenen vars publik är med överblickbar än Stora teaterns, menar Johan Huldt. Förutom publikens roll som vägvalsväljare, kommer sufflösens roll vara extra viktig, menar skådespelarduon, med tanke på textomfånget och vägarna föreställningen tar.

– Vi får hitta ett tilltal till publiken, bjuda in dem och våga säga att "nu är jag lite vilse i pannkakan", säger Ann-Sofie Andersson Kern.

Det är underhållande, samtidigt som det finns ett mörker som ibland griper tag i magen. Säkerligen det som Alan Ayckbourns önskade när han skrev pjäsen:

– Han är en av de samtida mest spelade komediförfattarna. Jag skulle säga att det är lite "Norén light"; det är inkännande och nära och handlar om våra tillkortakommanden. Men medan Norén gräver sig djupare ner, hittar Ayckbourn en komisk skruv så att man kan skämta åt eländet, säger Johan Huldt, som säger att det finns en hel föreställning kvar eftersom man valt att "bara" ta med hälften av manuset:

– Kommer folk och bankar på dörren och vill se den andra delen så få vi ta upp det med teaterchefen!, säger han.

Karta: X-Scenen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!