Det pågår repetitioner på Teater Bråddgatan 34: det är Teater Pelikanen som till den stundande föreställningen ”Felicia och fåglarna” har förstärkts med cirkusartisten Linn Brodén samt skådespelaren Lars Olofsson, dessutom finns regissören Pino Costalunga från Italien på plats. Scenerierna är inte riktigt färdiga än men tar sakta form inför premiären som sker lördagen den 29 september.
Det var Eva Carlsson som uppmärksammade den bok med samma namn som är förlaga till pjäsen.
– Jag hittade den här boken och tyckte det var en fin historia, nu har vi jobbat för att överföra den till teater, berättar Eva Carlsson som också träffat bokens skapare i den processen.
Berättelsen äger rum på Capri och en av huvudrollsinnehavarna är doktor Axel Munthe som existerat i verkligheten (och tidvis bodde just på Capri). En annan är flickan Felicia som befinner sig på flykt på något sätt – dessutom finns här fåglar av olika sorter. Men det finns hot också, någon sätter upp nät för att fånga fåglarna men också Felicia är jagad av några bistra myndighetsmän.
– Felicia har förlorat sin familj och på det sättet kopplar vi även till nutiden med människor som flyttar och flyr och sätter det i relation med fåglar som också migrerar och flyttar, säger Eva Carlsson och Pino Costalunga tillägger att Capri är en viktig fågelplats:
– Där stannar flyttfåglar för att vila men det fångas också fåglar där för att äta och sälja.
Lite speciellt med denna iscensättning är att man även har cirkusinslag integrerade i föreställningen. Det är Linn Brodén, med rötterna i Norrköping, som gestaltar en fågel som lär känna Felicia.
– Som cirkusartist har man tränat sin kropp så man bland annat kan gestalta djur, i det här fallet en fågel, säger Linn Brodén som använder lindans som en metafor för fågelns flykt i föreställningen.
Här finns också musik: Marcho Marchev trakterar som vanligt en mängd instrument och deltar också aktivt i föreställningen på flera sätt.
– Vi använder italiensk folkmusik men också musik av Schubert i föreställningen. Det känns också jätteroligt att jobba med Pino som kan både musik, dans och commedia dell arte, säger Eva Carlsson som ser föreställningen som ett ställningstagande för naturen och för alla de människor som befolkar jorden.
– Den handlar om att vara rädd om den som är svag.