Intill sjön Ljusnarens strand i närheten av Kopparberg finns det gamla sågverkssamhället Skäret vars virkesmagasin har gjorts om till ett operahus.
– Här har besökarna förstått att man inte måste ha på sig smoking för att gå på opera. Det måste man inte på Kungliga Operan heller, men jag tror att många människor tror att det är så, säger Opera på Skärets konstnärlige ledare, Alexander Niclasson.
Föreställningarna ses av cirka 10 000 personer varje år. Besökarna består av många operaälskare men också en stor andel förstagångsbesökare som i år kommer att få se ursprungsversionen av kompositören Giuseppe Verdis "Maskeradbalen".
– Det är min favoritkompositör, och vi har inte gjort den tidigare heller så det kändes jätteroligt att få göra det. Det är en otroligt bra opera.
Gustav III
Operan handlar om mordet på Gustav III som sköts till döds under en maskerad i Stockholm 1792. När Verdi skrev ursprungsversionen i mitten av 1800-talet censurerades skildringar av kungamord på europeiska teaterscener vilket tvingade kompositören att göra om verket. År 1859 hade "Boston-versionen" premiär i Rom.
– När det gäller just "Maskeradbalen" så tycker jag inte att man kan spela den i Sverige utan att göra den om Gustav III. Det är otroligt viktigt att vi (Opera på Skäret) ska vilja vara i verkens tjänst, och inte göra oss större än upphovspersonerna.
Giuseppe Verdi skrev verket på italienska och uppsättningen av "Maskeradbalen" på Skäret kommer också att sjungas på originalspråket. Men det finns skärmar med den svenska översättningen vid sidan av scenen för dem som vill hänga med i dialogen.
– Verdi var enormt noga med hur han skrev sina melodilinjer och vilken vokal man tog på vilken ton. Så språket är en jätteviktig del, säger Alexander Niclasson om varför de valt att inte sjunga på svenska.
De solister som ingår i ensemblen kommer från bland annat Italien, Brasilien och Georgien och har valts ut bland hundratals sökande.
Sköna konstarter
Trots att Alexander Niclasson tycker att det är viktigt att vara verket troget så har han gjort om scenografin utifrån sin egen tolkning av Gustav III. Gestaltningen baseras på kungens intresse för de sköna konstarterna som balett, opera och litteratur.
– Han var en modern människa och han ville till varje pris göra världen lite vackrare, säger han och fortsätter:
– Av det skälet har jag valt att förlägga handlingen i princip till en teaterscen, alltså en teater i teatern, som då kännetecknar det som Gustav III brann för.
Överlevde pandemin
Under pandemin skulle "Turandot" framföras på Opera på Skärets scen men på grund av restriktionerna ställdes föreställningen in två år i rad.
– Vi hade ju sålt en massa biljetter till en annan produktion. Men vi har haft väldigt tålmodiga biljettköpare som har fått lov att boka om till “Maskeradbalen” i stället eller fått pengarna tillbaka.
– Det var naturligtvis väldigt viktigt för överlevnaden, hade vi varit tvungna att betala tillbaka allting på en gång då hade vi inte klarat det.
"Maskeradbalen" spelas mellan 30 juli och 28 augusti.