I soppteaterföreställningen "Gutår båd’ natt och dag" möter vi epistelfigurerna urmakaren Fredman, musikern Movitz, Ulla Winblad, korpral Mollberg och Fader Berg i 1700-talets mullrande och livfulla Stockholm.
Bellmans diktning kastar åhöraren mellan det mörka i den ständigt närvarande döden och det ljusa och livsbejakande i festen och erotiken.
Speldatum: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 9 mars (slutsåld) och Linköping, Stora teatern (övre foajén) 10 mars och 17 mars (slutsålda).
Martin Waerme, Norrköping, är utbildad vid Fridhems Folkhögskola och vid Teaterhögskolan i Malmö. I Malmö var han också under flera år en av de konstnärliga ledarna för den fria teatergruppen Banditteatern, som låg i framkant i arbetet med att utforska nya former för improvisationsteater.
Sedan 2012 har Martin arbetat på Ung scen/öst. Han medverkar just nu "La Cage aux Folles" på Östgötateatern i Linköping.
Carl Michael Bellman (1740-1795) betraktas som en av Sveriges nationalskalder och den svenska visans förgrundsgestalt.