Idoler 2004 - men vad händer sedan?
Skivbolaget ligger i startgroparna för att lansera vinnaren i "Idol 2004". Men det är inte bara segraren som blir stjärna, ytterligare en handfull "Idol"-artister kan få skivkontrakt. - Vi är förberedda, vi har gjort ett förarbete, säger Per Lindholm, artistansvarig på BMG.
Men BMG har även en option på de övriga finalisterna i "Idol 2004" och kan välja ut vem eller vilka bland de elva som de vill spela in skivor med. BMG har tre månader att bestämma sig på, därefter kan artisterna gå till andra skivbolag.
- Vi kan vänta till den 26 februari, men vi vill vara schyssta och kommer att sätta oss ner efter finalen och informera alla om hur vi vill göra så fort vi känner att vi kan, säger Per Lindholm.
Men han vill inte säga hur många "idoler" som kan komma i fråga för ett skivkontrakt. Inte ens om "förloraren" mellan Daniel och Darin får ett erbjudande.
- Det vore dumt att säga någonting, men det är logiskt att de som kommer längre borde vara mer intressanta än de som har åkt ut tidigt, säger Per Lindholm.
Gott om erbjudanden
Darin Zanyar och Daniel Lindström behöver nog inte vara särskilt oroliga. Båda säger sig ha överösts med erbjudanden från artistbokare och skivbolag, men måste alltså vänta tills BMG bestämmer sig. Fast de låter inte bekymrade.
- Det är ju inte omöjligt att tvåan får ett skivkontrakt med BMG, säger Daniel Lindström och ler.
Och på Darin Zanyar låter det nästan som om det vore bättre att komma tvåa.
- Vinner man måste man spela in på en gång, kommer man tvåa kan man ta det lugnt tills det händer något, säger han.
Och så är det. BMG har redan börjat förbereda för en snabb lansering av vinnaren i fredagens final. Det gäller att smida medan järnet är varmt. Producenter och låtskrivare är kontaktade.
- Men eftersom vi inte vet vem som vinner så kan vi inte förbereda oss till hundra procent. Men vi försöker vara så snabba som vi kan, säger Per Lindholm.
Svårt med karriären
Skivkontraktet vinnaren får är på ett album, med option på två till. Tidigare talangjakts vinnare, som Excellence och Supernatural i Kanal 5:s "Popstars" och artisterna från "Fame factory" i TV3 har haft svårt att hålla sin karriär i gång längre än ett album, när tv-kamerorna slutat spela in deras förehavanden. Per Lindholm säger att BMG satsar långsiktigt.
- Det är helt klart vår målsättning att skapa en karriär. Det är viktigt med hög kvalitet på materialet och i vissa fall har de inte riktigt varit så tidigare, enligt min mening. Men har underskattat folks krav på kvalitet.
Så hur stor chans har Darin och/eller Daniel att lyckas med sina karriärer efter "Idol 2004"? De får ingen fördel av att de har varit med i programmet när det gäller att bli spelade i radio, säger Pia Kalischer, musikchef på Sveriges Radio P3.
- De här programmen är ju ute efter att bygga stjärnor och vi har en annan "approach". Vi letar efter bra ny musik. Så gör de bra låtar spelar vi dem i P3. Inte bara för att de är stjärnor, säger hon.
Inte heller i skivbranschen har man någon större fördel av sitt "idolskap" när man ska sälja sin skiva efter karriären. Stjärnnamnet gör att skivbutikerna kommer att lyssna på det man har att sälja, men det måste det finnas bra låtar också, säger Lars Brask, försäljningschef på Åhléns skivor i hela Sverige.
- En hit är en hit, så enkelt är sanningen.
- Det finns ingen automatik i det här. Kommer man upp och presenterar plattan för oss, så köper vi ju den inte ohörd bara för att man har varit med i det där programmet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!