- Jag tycker absolut att Radioteatern ska våga ta upp brännande ämnen, säger hon.
Hon är kanske mest känd som dramatiker: Malin Axelsson har bland annat skrivit pjäser för Riksteatern, Stockholms stadsteater och Backa Teater. Men den senaste tiden har strålkastarljuset framför allt riktats mot henne i egenskap av konstnärlig ledare för Ung Scen Öst i Linköping.
Pjäsen ”Marken brinner”, som lades ner sedan ensemblen utsatts för hotfulla reaktioner från skolelever, har väckt rikstäckande debatt. Medan det ena lägret hävdar att skådespelarna utsatts för rasistiskt våld menar andra att ensemblen bedrivit ”politisk agitation och propaganda i teaterform”.
Vad har du lärt dig av händelserna kring ”Marken brinner” som du kan ta med dig till Radioteatern?
– Det är en svår fråga, det här är ju ganska färskt i tiden. Men det är intressant att scenkonst kan väcka så mycket känslor, åsikter och tankar från i princip hela samhället. Det är viktigt att den sortens scenkonst också ska få plats, säger hon.
Hur är det att ta över efter Stina Oscarson som lämnade tjänsten som chef för Radioteatern redan i maj?
– Stina Oscarson tog stora och intressanta grepp på Radioteatern, var aktiv i det offentliga samtalet och förde upp teatern på agendan. Jag är glad för att jag får ta över teatern där den står i dag.
Vad är det som har lockat dig med tjänsten?
- Det är ju en stor publikutmaning i och med att det är ett medium som når ut till så många över hela landet. Jag ser verkligen fram emot att ta mig an uppgiften att skapa en repertoar som talar till alla människor i hela landet - det är nästan en omöjlig uppgift!
Ännu så länge är det för tidigt att tala om konkreta visioner. Men Malin Axelsson vill öppna Radioteatern för nya samarbeten – både inom och utanför Radiohuset.
– Den unga publiken är så klart en fråga som jag är väldigt engagerad i och jag hoppas kunna satsa på den. Jag tror att det är nyckeln till radions framtid. (TT)