Sveriges soulkung firar 30 år i radion
Sveriges kanske viktigaste musikjournalist genom tiderna firar 30 år i radion. Nu ska Mats Nileskär skriva en bok om sina 6 000 intervjuer. -Men först måste jag intervjua Prince, Michael Jackson, Dr Dre och några till - det kan ta en tid.
Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX
Mats Nileskärs röst har varje vecka i tre decennier gett oss vibrerande kärleksfulla personporträtt, skildrade med omisskännlig kunskap och viskande skånska diftonger. Det är radio som förflyttar oss till en egen värld, en ö i radions malström.Svenske soulkungen Eric Gadd säger att han sysslar med soul enbart tack vare Mats Nileskär.-Är det något jag är stolt över så är det att vara intervjuad av honom på hans gamla Nagra-bandare, samma som han intervjuat Curtis (Mayfield) på. Det är en fjäder i hatten, säger Eric Gadd.Den dyra analoga Nagran har Mats Nileskär släpat med sig genom otaliga ghetton under åren. Mirakulöst nog utan att bli bestulen. Men det är väl för att han "ser ut som en rymdvarelse med nördigt utseende". Alla ställer upp
Det har blivit 6 000 intervjuer med svart musiks största namn och nu närmar sig den gräns när det vore direkt brottsligt att låta skatten damma till sig i arkiven. Materialet saknar motstycke.-Via nätet har jag de senaste åren fått en ny publik, det kommer ofta förfrågningar från USA eller Asien och Australien. På något sätt har det eldat på drivkraften hos mig, för hemma i Sverige tas jag nog självklar.Tanken är att dokumentera det viktigaste i bokform. Men innan dess ska Nileskär som sagt bocka av namnen på sin most wanted-lista.-Det är sådana som Michael Jackson, Dr Dre, Prince och Norman Whitfield (mannen bakom Motownsoundet).Men Prince, till exempel, han ger ju inte intervjuer?
-Det gör alla till slut. Jag väntade på min Sly Stone-intervju i 25 år.Det lyser i ögonen på honom när han berättar.-Jag fick ett telefonnummer via George Clinton. Managern som svarade sa till mig att komma till Franska rivieran. Jag promenerade i värmen i en dag, nästa dag hörde Slys syrra av sig och bad mig ringa ett hotell.-Sly svarade "I?m ready". Jag blev helt lugn, det fanns ingen nervositet, bara total koncentration, totalt adrenalin. Man är bara lycklig. Han öppnar och jag säger "It?s a real honour, mr Sylvester Stewart" och han ler och säger "Let?s talk".Miljöer viktiga
Nileskär sände sitt första program, "Soul corner", den 12 januari 1978. I en mer perfekt tid kunde han inte ha börjat. -Jag hade inte jobbat många veckor när jag förstod att allt hände framför mina ögon. Januari 1978, dåligt producerade hiphoptolvor började komma i New York. Det har använts mot mig att jag var kritisk mot den första hiphopen, men jag tyckte att den var intetsägande. Men så kom Grandmaster Flash och med "The message" kunde man inte kritisera texterna längre. Jag fick spegla hela den här revolutionen när hiphopen växte fram, från dag ett. Den förändrade vårt språk, vår värld.Förutom passionen till musiken är Mats Nileskär en av de få musikjournalister som fortfarande uppsöker musikens geografiska miljöer. Det gångna året besökte han New Orleans - som ska bli tiotalet program i hans "P3 Soul" under 2008 - och gjorde en hundraårig resa genom musikstadens rötter och nutid, från Fats Domino och Nevillefamiljen till Bounce-hiphopen och rapparen Choppa. Intervju på bårhus
Hemma hos den sistnämnde hamnade Nileskär på påskmiddag, barnen lekte i vardagsrummet medan några ryska automatkarbiner AK47 stod uppradade i hallen.-Artisterna hade återvänt till staden efter Katrina. Men annars É det var död i luften. Gängen hade upplösts, alla slogs mot alla, självmordsfrekvensen var skyhög. Det pågick en etnisk rensning där fattiga svarta berövades sina bostadsområden, ett krig mellan människan och maktapparaten. Jag besökte bårhuset och intervjuade mannen som friserade döda.Vad gör en musikjournalist det för?-Det kan man fråga sig. Utan det sociala är musikjournalistiken ointressant för mig. Jag sysslar med kamouflerad samhällsjournalistik. Jag behöver ett socialt landskap som kan få mig att gå igång. Det skiljer mig från musikjournalister i bloggosfären som bara skriver om varför de gillar något här och nu, jag förklarar varför det blev bra.Just nu lever vi i en värld där hiphopen brutit ihop till lokala genrer, där varje artist är sin egen scen. Mats Nileskär är fullt upptagen med att beskriva en omdefinierad musikkarta där morgondagens stora nyheter inte uppträder i USA, det är han övertygad om, utan i Afrika eller Asien. Men hur länge Mats Nileskär fortsätter? Det beror på hur många år det tar att stryka Prince från listan.
Eric Gadd:"Om jag hört en låt som jag inte kan komma på vad det är ringer jag Mats och nynnar den, som ?Oh Child? med The Five Stairsteps som jag hört i en Singletonfilm. Mats tog den på en gång. Han stagnerar aldrig. Nyfiken hela tiden på alla nya kulturyttringar. Man kunde tro att någon yngre profil skulle ta över men så är det inte, ingen är snabbare och vassare än Mats på det nya. Han har influerat allt jag gjort."
Timbuktu:"Personligen har Nileskärs influens i mitt liv varit stor. ?Soul Corner? har varit blåsbälgen på min musikeld sedan sent 80-tal. Till råga på allt var "P3 Hiphop" hans idé och han gav mig jobbet och presenterade mig för Amato. Vad mer kan jag säga, han har alltså gett mig otroligt mycket information om min största kärlek i livet: musik, plus ett jobb och en av mina bästa vänner Amato. Kärleken till Mats är djup!"Jaqee:"Det var han som upptäckte att jag fanns när jag var på gång med första skivan och han tjingade första intervjun. Han öppnade en ny värld och fick mig att upptäcka undergroundsoul och jag förstod att ?Shit! Det finns folk som känner så, som tänker som jag?. Som förortskid på 90-talet var det inte lätt att hitta ut till annan musik än den som spelades på radio. Inget bredband, inga pengar att köpa skivor för - radion var viktig då. Han var den största källan till information, han visade vad som fanns där ute."
Timbuktu:"Personligen har Nileskärs influens i mitt liv varit stor. ?Soul Corner? har varit blåsbälgen på min musikeld sedan sent 80-tal. Till råga på allt var "P3 Hiphop" hans idé och han gav mig jobbet och presenterade mig för Amato. Vad mer kan jag säga, han har alltså gett mig otroligt mycket information om min största kärlek i livet: musik, plus ett jobb och en av mina bästa vänner Amato. Kärleken till Mats är djup!"Jaqee:"Det var han som upptäckte att jag fanns när jag var på gång med första skivan och han tjingade första intervjun. Han öppnade en ny värld och fick mig att upptäcka undergroundsoul och jag förstod att ?Shit! Det finns folk som känner så, som tänker som jag?. Som förortskid på 90-talet var det inte lätt att hitta ut till annan musik än den som spelades på radio. Inget bredband, inga pengar att köpa skivor för - radion var viktig då. Han var den största källan till information, han visade vad som fanns där ute."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!