Rumpan i fokus på Nationalmuseum

Nationalmuseum ägnar våren åt lusten, erotiken och den kvinnliga bakdelen. Som motvikt till den traditionella manliga blicken i den äldre konsten har museet lyft in flera samtidskonstnärer.

Foto: htd

Stockholm (TT Spektra)2011-03-29 03:00

Klassiska målningar gjorda av män för en manlig publik. Så ser de avklädda motiven i regel ut i Nationalmuseums samlingar, grundbulten i "Lust och last", en trolig publiksuccé med erotisk konst från de senaste 500 åren.

Just antalet nakna kvinnliga bakdelar är påfallande, däribland Martin van Meytens nunnerumpa, renodlad 1700-talspornografi som greve Gustaf Tessin hade på sin privata herrtoalett på Åkerö.

- Jag tror bakdelarna haft en extra lockelse för en manlig blick. En förklaring kan ha religiös grund, inom äktenskapet förordades sex öga mot öga. Sex bakifrån var kopplat till de djuriska drifterna, det fanns en extra lockelse i att måla det, säger utställningskommissarie Eva-Lena Bergström.

Starkt anslag
Tillsammans med kollegan Ulf Cederlöf inleder hon utställningen med att ställa en naken 1600-talskvinna bredvid en nästan naken 2000-talskvinna. Sida vid sida illustrerar de hur blickarna och perspektiven förändrats över tiden.

Jacob Jordaens 1600-talsmålning "Kung Kandaules av Lydien visar sin gemål för Gyges" föreställer den stolte kungen som låter sin favoritminister tjuvkika på den ovetande fruns nakna rumpa. Målningen är en av museets mest kända och hänger nu intill Gisela Schinks stora fotomontage "Vem vore jag om jag inte försökte".

Även här ser betraktaren en kvinna bakifrån, men här exponerar hon sig medvetet och klättrar själv uppför en bokhylla i stället för in i ett draperat sovgemak.

- Det här verket handlar inte om det direkt erotiska utan mer om hur den här kvinnan agerar som subjekt. Hon klättrar, hon är påklädd, om än bara med en stringtrosa, säger Eva-Lena Bergström.

För byrålådan
De största och flesta kukarna står 1700-talskonstnären Carl August Ehrensvärd för. Hans skämtpornografiska bilder till visan "På livets mödosamma stråt" gjordes bara för byrålådan och ställs nu ut för första gången.

Historisk är även Julius Kronbergs "Jaktnymf och fauner". 1876 orsakade den publikrusning. Moralisterna rasade medan August Strindberg fick ryckningar i ögonlocken av hänförelse, enligt egen utsago av Kronbergs fulländade teknik.

Om målningarna från 1700- och 1800-talen är gjorda för att egga och väcka lust använder sig de nutida konstnärerna av erotiken för att göra oss medvetna om våra egna normer och värderingar, framhåller Eva-Lena Bergström.

Intill Kronbergs utsträckta jaktnymf, exponerad i all sin nakna lustfylldhet, har hon placerat Lars Nilssons motivmässigt besläktade videoverk "Vid mitten av min levnadsbana fann jag mig i en mörk skog". En naken kvinna, liggandes på blöta höstlov, smeker sitt eget kön. Filmduken upptar en stor vägg och gör betraktarna - oss - till voyeurer.

- Här handlar det om oss själva, hur vi sugs in i det här verket, och så småningom kanske vi blir medvetna om att andra i utställningssalen tittar på oss.

? Visas på Nationalmuseum i Stockholm den 24 mars till den 14 augusti.

? Omfattar drygt 200 verk från 1500-talet fram till i dag. Verken visas tematiskt med förhoppning om att besökarna ändå ska få en känsla av hur synen på naket och erotik ändrats mellan århundradena. 1700-talets frimodiga barock övergick i 1800-talets viktorianska ideal, då de antika skulpturernas blottade manskön plötsligt skulle skylas med fikonlöv eftersom även kvinnor och barn gick till konstsalonger och museer.

? Solfrid Söderlind, Nationalmuseets överintendent, drar en parallell till Apples förbud att visa naket i appar till Ipad och Iphone dag. Hösten 2010 ledde det till att Ordfront försåg den digitala versionen av Mats Jonsson serieroman "Hey Princess" med post-it-lappar i stället för fikonlöv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!