Produktionsbolag tar över i tv-rutan
"Idol", "Let’s dance" och "Dansbandskampen" - nästan alla stora publikdragande program görs numera av produktionsbolag. Men vad innebär det egentligen för tv-utbudet, för de anställda på SVT och för oss tittare?
Säsongsbild: Habib Habib Bildtext: Pappa (Fikret Cesmeli), Lucia (Yagmur Delen), Tony (Simon Saliba), Habib (Simon Korkis), Mamma (Isabel Munshi). Foto: Knut Koivisto. Bilden får endast användas i programpresenterande sammanhang. Fotografens namn, Sveriges Television samt programmets titel skall alltid anges.
Foto:
En av riskerna med att anlita produktionsbolag, som Kenneth Sundin ser det, är att de som jobbar på produktionsbolag i vissa fall saknar kollektivavtal, har låga löner och korttidskontrakt.- SVT ska inte utnyttja billig arbetskraft och av prisavseende lägga ut produktion. Det är en vacker tanke att det ska vara idétävlan och inte kostnaderna som styr men jag vill ha en tydlig målsättning. Vi ska också kunna ge de små bolagen möjlighet att överleva. Men i stället får jag rapporter om att det är svårare än någonsin för frilansare, säger Kenneth Sundin.Att det blir en ökad andel inköp av program i framtiden, det är både politiker och SVT:s ledning överens om. Programdirektören på SVT Annie Wegelius är en av många i ledningen som kommer från produktionsbolagsvärlden.- Det viktiga är att vi är en bra beställare och det har varit lite si och så med den saken. Man har inte varit tydliga med vilken typ av program man har sökt efter, säger Annie Wegelius som understryker att SVT är på väg mot att bli en proffsigare beställare av program.Satsa på kvalitet
Men vad vinner då SVT på att köpa in mer program? Kjell Dabrowski har sedan många år sitt eget produktionsbolag och sitter också med i styrelsen för föreningen Tv-producenterna.- Det blir bättre för tittarna om man lägger ut mer av produktionen, det är bara att titta på "Kristallen"-vinnarna. Självklart är det svårt att mäta vad som är bra och dåligt, men det blir mycket hårdare krav på slutresultatet när man köper in en produktion än när SVT gör det själva, konstaterar Kjell Dabrowski som tycker att SVT och TV 4 ska satsa mer på kvalitet, mer på dokumentärer och mindre på tittartoppar och produktionsbolagsinköpta program som "Dansbandskampen" och "Stjärnor på is".- Ja, allt som köps av produktionsbolagen är inte bra. Men det är ju för att kanalerna vill ha det kommersiella, säger Kjell Dabrowski.Kreativ tillgång
Annie Wegelius vill se mer av samhälls- och kulturprogram från produktionsbolagen och menar att SVT genom att köpa program från produktionsbolag får tillgång till en annan sorts kreativitet och kompetens.- Jag tror att den typen av berättande som man har lärt sig på produktionsbolagen kan fyllas med ett annat innehåll. Och jag vill se en annan typ av underhållning. En som problematiserar eller skruvar till det något varv. SVT måste vara innovativa även när vi köper in, säger Annie Wegelius.