Den folkkäre skådespelaren Per Oscarssons hus i Bjärka långöna utanför Skara förstördes fullständigt i en brand, natten till nyårsafton. Oscarsson och hans fru Kia Östling saknas och befaras ha omkommit i branden.
- Vi befarar att paret var i huset när det brann, säger Carina Anderson, inre befäl vid Lidköpingspolisen, till TT på nyårsdagens morgon.
Avklädd hos Hyland
Per Oscarssons skådespelarkarriär sträcker sig från 1944, då han enligt myten förfalskade sin styvmors namnteckning för att komma in på Dramatens elevskola, ända in i nutid. Nyligen spelade han in regissören Görel Crona kommande film Tysta leken.
Alla priser och kritikerrosor till trots är det för en monolog i tv, i Hylands hörna på annandagen 1966 som Per Oscarsson mest kommer att bli ihågkommen.
Svenska folket satte resterna av julbordet i halsen när den kände skådespelaren plötsligt började klä av sig i direktsänd tv, plagg för plagg.
Mytbildningen har varit stor genom åren - Per Oscarsson klädde aldrig av sig helt, bara till underkläderna, till exempel.
Sexualkunskap
Men det som ofta har glömts bort är vad Per Oscarsson faktiskt pratade om. Inför hela svenska folket pratade Oscarsson i nästan tio minuter på bästa sändningstid om sexualitet ("Ibland för pappa sin kiss in i mammas kiss"), antisemitism och invandring. Det han sa var minst lika svårsmält för tittarna, som att kläderna föll. Och så avslutade han med de bevingade orden.
- Är jag inte naken så är det därför att ni inte vill se.
Det var en nakenkupp nästan 40 år innan ordet blev vardagsmat i kvällstidningarna. Att kalla det folkstorm i 60-talets Sverige är en underdrift. Tusentals protesterade hos tv och "skandalen" togs upp i Riksdagen.
Pris i Cannes
Det var just i slutet av 60-talet Per Oscarsson stod på topp som skådespelare. Det internationella filmgenombrottet kom i Svält som gav Oscarsson ett skådespelarpris på filmfestivalen i Cannes, liksom en Guldbagge.
Det ledde till en kortvarig internationell karriär, i princip bara filmen Slutpunkt Berlin mot Mia Farrow.
Då hade Per Oscarsson efter 20 år som främst teaterskådespelare allt mer övergått till att filma, för tv och vita duken. Han skyllde på scenskräck. Ibland stod han själv för manus och regi, som i det storslagna historiska dramat, fiaskot Sverige åt svenskarna, 1980.
Men det blev också stora framgångar. När Per Oscarsson kunde kombinera sin berömda ryckiga intensiva spelstil med porträtt av excentriska "gubbar" i takt med stigande ålder blev han också allt mer folkkär.
Allra mest så i Kan du vissla Johanna?, tv-filmen från 1994 som sedan dess blivit en självklar del av svenska folkets julfirande, direkt efter Kalle Anka på julafton.
Det blev roller som polis i tv i de populära Poliserna som vägrade...-serierna på 80-talet och kritikerhyllade insatser i 90-talsfilmer som Änglagård och Drömmen om Rita.
Så sent som härom året syntes han i rollen som Holger Palmgren i de svenska Millennium-filmerna.
Oscarsson var inplanerad att delta i en Hylands hörna-afton i De Geer-hallen i februari.