Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya tv-trenden: "Socialtainment"

Det är dags att lära sig ett nytt begrepp i tv-världen: socialtainment.
- Vi kommer att få se många sådana program, säger Johan Westman, programchef på Kanal 5.

Bångstyriga barns föräldrar får hjälp av en så kallade nanny i TV3: "Nannyjouren". Första säsongen sänds just nu och har blivit en tittarsuccé för kanalen.
Foto: TV3

Bångstyriga barns föräldrar får hjälp av en så kallade nanny i TV3: "Nannyjouren". Första säsongen sänds just nu och har blivit en tittarsuccé för kanalen. Foto: TV3

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2005-04-30 06:00
Dokusåpan har översvämmat tv-rutorna över hela världen. Inte minst här i Sverige där Sveriges Television lanserade den första riktigt framgångsrika dokusåpan, "Expedition: Robinson", så tidigt som 1997.
Sedan dess har genren exploderat och utvidgats åt alla möjliga håll. Under begreppet dokusåpa ryms nu allt från den traditionella dokusåpan "Club Goa" i TV3 till hälsoprogrammet "Toppform" i SVT och talangjakten "Idol" i TV4.

På väg ut
Men vissa typer av dokusåpor går bättre än andra. Enligt flera tv-chefer och bedömare är de traditionella dokusåporna där man samlar en grupp människor med enda uppgift att umgås och intrigera på väg ut. Det märktes på den senaste tv-mässan i Cannes, som just avslutats.
- Det som man i kvällstidningarna kallar för dokusåpor är inte med längre. Då menar jag inte "Big brother" och "Riket" utan "Villa Medusa"-typen, en sedvanlig dokusåpa där människor är på en arena och inte har något uppdrag, säger Johan Westman, som talar lite i egen sak eftersom hans kanal sänder just "Big brother" - och har sänt "Villa Medusa".
Tv-tittarna är helt enkelt mätta på dokusåpor som lockar till sig exhibitionister som vill synas till varje pris.
- Men i England verkar trenden vara att plocka ut folk som faktiskt är personligheter från början i vardagen, säger tv-skribenten Kjell Häglund, som bland annat är redaktör för webbplatsen Weird Science.

Spännande livsöden
Tv-bolagen letar efter personligheter, men också spännande livsöden som det går att göra bra tv av. Det går det inte att göra längre med enkelspåriga 20-åringar instängda i ett hus, på en öde ö eller på en farm.
De framgångsrika dokusåporna handlar därför nu i större utsträckning om att ge deltagarna, och tv-tittarna, hjälp till självhjälp. Det innebär också att dokusåporna inte längre handlar om att skapa intriger utan blivit allt mer snälla.
- Det går mer bort från elaka serier där man ska skruva till det, säger Camilla Clarke, programchef på TV3.
Trenden kallas socialtainment, eller factual entertainment.
- Det betyder att man använder vanliga människor i vanliga miljöer. Det är väldigt mycket i familjemiljö, med barntema och problem med grannar. Och det kommer många nya transformationsshower, säger Johan Westman.
Men det ska alltså vara snällare. Så ut med extrema program som "The swan" och "Extreme makeover", där kirurgen sätter kniven i "ankungar" som vill bli "svanar" och in med snällare versioner där man i stället får hjälp att fixa problemen.
- Det är mycket mer "feel good-reality" på gång. Man ska förbättra människor liv på olika sätt, säger TV4:s inköpschef Clara Scherman.

Familjeprojekt
"Toppform" i SVT är ett sådant exempel, liksom "Bygglov" i TV4, som drar igång strandade byggprojekt åt familjer, och de olika program som hjälper föräldrar ta hand om sina bångstyriga barn, som TV3:s "Nannyjouren".
I USA skruvas just nu den trenden ännu ett varv. Där hoppas tv-bolaget Fox på nya "Who wants to live forever", en serie där deltagarna i början får veta hur lång deras förväntade livslängd är och sedan med hjälp av tränare och dietister ska höja den genom träning och att äta rätt.
En annan kommande serie i USA heter "Miracle workers", som utlovar pengar till läkarvård för behjärtansvärda fall som inte kan betala sin egen sjukvård.

Ta vara på
Samtidigt ser TV3:s programchef Camilla Clarke mot program som vill hjälpa människor med det inre också. Och ytterligare en trend som kanske överraskar lite.
- Det blir mer fokus på det. Och jag tycker också man kan skönja en mer ekologisk trend. "Gör världen till en bättre plats." Mindre att bara konsumera och slänga, mer ta vara på och återanvända
Så kanske handlar nästa dokusåpatrend om att värna miljön på "Robinson"-ön istället för att intrigera på den?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!