Nyskrivet eller Molière spelar ingen roll, viktigast är analysen, menar Dramatenchefen Marie-Louise Ekman. På tisdagen inledde hon presentationen av höstens repertoar. Tre år till har hon på sig att prägla nationalscenens guld och apropå pjäsvalet refererade hon till en ständigt pågående diskussion på teatern.
- Den handlar om att vi lever i samhälle där alla ska vara individualister och där det blir väldigt ensamt.
Utkastade i tillvaron
I höst låter hon Jenny Andreasson, nu fast knuten till Dramaten, sätta upp "Tjuvar" av tyska Dea Loher. Ett gäng problematiska människor, utkastade i tillvaron, försöker hitta mening och sammanhang. Andreasson talar om en vass samtidstragedi som tar upp de existentiella frågorna.
- Den ställer frågor om varför vi inte längre är solidariska med varandra?
Ännu ett exempel på tyskspråkig samtidsdramatik är "Köpmannens kontrakt" av Elfriede Jelinek. Regissören Mellika Melani vill skapa en "Jelinekmaskin" om kapitalism och börskrascher.
"Rätten till våld"
Dramatenhösten bjuder även på klassiker. Ibsens inte helt sympatiska gevärskvinna "Hedda Gabler" ska ges en ny innebörd av Maria Bonnevie. Eva Dahlman regisserar:
- I dag kommer rapporter om stora händelser i världen, om krig, upplopp och rebeller. Jag tittar på bilderna och vad är det jag ser? Tänk om 99 procent av de ungdomar som brände bilar hade varit flickor? Just nu handlar den pjäsen om rätten till våld, säger Eva Dahlman, ännu inte färdig med sin tolkning.
Till avdelningen tunga klassiker räknas även Lars Noréns "Natten är dagens mor". Regissören Björn Melander är densamme som gjorde 80-talets lysande tv-version. Den svårt alkoholiserade fadern spelas den här gången av Örjan Ramberg och hans cancersjuka fru av Irene Lindh.
Strindbergsåret inleds på författarens födelsedag den 22 januari med Mats Eks "Spöksonaten".