Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny lag kan ge mer reklam i tv

En ny radio- och tv-lag ger kanalerna fritt spelrum att bryta för reklam. Det kan resultera i upp till tolv pauser per timme. Dessutom öppnas dörren för produktplacering.

En ny radio- och tv-lag träder i kraft den 1 augusti. Den innebär bland annat ändrade förutsättningar för tv-kanaler att sända reklam. Foto: Lars Pehrson/Scanpix

En ny radio- och tv-lag träder i kraft den 1 augusti. Den innebär bland annat ändrade förutsättningar för tv-kanaler att sända reklam. Foto: Lars Pehrson/Scanpix

Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

Stockholm (TT Spektra)2010-08-02 03:00
Den 1 augusti träder en ny svensk radio- och tv-lag i kraft. Lagen innebär bland annat att det blir lättare för produktionsbolag och tv-kanaler att använda sig av produktplacering i filmer, tv-serier, sport- och underhållningsprogram. Den ger också tv-kanalerna själva rätten att bestämma hur reklamen ska ligga under sändningarna.Tidigare var reklamtiden begränsad till 15 procent av sändningstiden under ett dygn, med 20 minuter mellan avbrotten. Nu kan alltså kanalerna fritt disponera 12 minuter reklam per timme, varje avbrott måste dock vara minst en minut. Det innebär i praktiken att ett program kan brytas 12 gånger i timmen.Naturligare avbrott
Den nya lagen berör bara kanaler som sänder från Sverige, vilket av de kommersiella endast är TV 4-gruppen.TV 4 menar att ändringen i lagen om fri inplaceringsrätt av reklam gör det lättare för programproducenten att lägga avbrotten på ett naturligt sätt under sändningen.- Det här gynnar både annonsörer och tittare. Vi kommer att göra tre kortare avbrott per timme i stället för att som nu ha ett längre block reklam mellan programmen och sedan ett brejk varje halvtimme, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg.Ni har möjlighet att bryta ett program 12 gånger per timme, kommer vi att få se fler kortare pauser i TV 4?- Bryter vi för ofta och för dumt förlorar vi tittare, så det kommer inte att hända. Men rent teoretiskt skulle vi kunna ha vad vi kallar för "power break", i till exempel en "Idol"-final skulle vi kunna göra en minuts reklam.Fler reklampauser
Lennart Weibull som är professor i massmedieforskning vid Göteborgs universitet tror att efterfrågan på reklamtid från annonsörerna kommer att leda till fler reklampauser i tv.- Man har haft större efterfrågan på reklam än vad som kunnat erbjudas med nuvarande lagstiftning, det är det som ligger bakom den nya lagen. Och det kommer att bli ett dilemma för kanalerna. I dag finns redan en viss reklamtrötthet och man är nog medveten om att man inte kan gå för långt, samtidigt är påtryckningarna från annonsörerna starka, säger han."Ett dråpslag"
För den kommersiella radion innebär den nya lagen ett flertal justeringar som underlättar verksamheten - slopade krav för lokalt innehåll och förmånligare sponsringsregler är några av dem. Den av radiokanalerna hårt kritiserade koncessionsavgiften kvarstår dock.- Vi blev helt tagna på sängen. En regering som sagt sig vilja förbättra villkoren för kommersiell radio och till och med tillsatt en utredning som föreslår att koncessionsavgiften slopas gör ingenting åt det här. Det är ett dråpslag, säger Jakob Gravestam, styrelseordförande för den privata radions branschorganisation RAB.
Fakta/Koncessionsavgift Koncessionsavgift är den avgift som reklamfinansierade radiokanaler betalar för att sända i Sverige.Pengarna betalas delvis genom en fast avgift och delvis genom en procentdel av reklamintäkterna enligt lagen om koncessionsavgift på televisionens och radions område.Koncessionsavgifterna uppgick 2009 till sammanlagt cirka 136 miljoner kronor.Källa: Radio- och tv-verket/Wikipedia
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!