Helena Jenny
Musiken gav dansen och tvärtom. Helena Franzén gjorde en dansföreställning och för Jenny Wilson ledde samarbetet till en ny skiva, till en drömsk version av "Hardships! ".
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Jenny Wilsons egensinniga och soulpoppiga "Hardships!" blev en av fjolårets mest hyllade skivor. Koreografen Helena Franzén var en av dem som blev bitna. Musiken fick hennes kropp att börja tala, vilket inte är vardagsmat ens för en koreograf - i synnerhet inte för en koreograf.- Det händer bara ibland, det är jättekänsligt. Det är något kemiskt tror jag.Något andligt djävulskap fyller Jenny Wilson i. Den 4 november har Helena Franzéns dansföreställning "I’m not looking back" urpremiär på Dansens hus i Stockholm till nya versioner av fem av låtarna på "Hardships!".Dansversionerna, som Jenny Wilson gjort tillsammans med producenten och musikern Daniel "Fagge" Fagerström, har blivit poplåtarnas poetiska syskon, tycker hon. Drömska, minimalistiska och mycket längre.- Det är som minnesfragment av popsånger, som när du vaknar upp och försöker minnas vad du drömt, säger hon.Sverigeturné
Helena Franzén, vars föreställning "Trigger point" går ut på Sverigeturné i november, är dansande koreograf sedan 20 år tillbaka med verk gjorda för i princip alla stora dansscener i Sverige. Hon jobbar alltid med nyskriven musik, att utgå från det redan existerande skulle vara att underordna sig. Men att säga exakt vad i "Hardships" som fick henne att vilja göra en timmes koreograferad dans är svårare, även om låten "Motherhood" var avgörande.- Den är en minut lång, a capella. Den hade en sådan impact, jag tror det är det rituella i den, en slags upprepningens fascination som jag har i min dans också.Från början skulle Jenny Wilson varit med på scenen men när hon i våras fick beskedet att hon hade bröstcancer tvingades hon tänka om och ta det lugnare.- Först var jag väldigt nära att tacka nej helt och hållet, jag visste inte om jag skulle våga köra. Men som tur var bjöd jag in "Fagge" till det här samarbetet och då blev det möjligt. Vi bara körde på och på en månad hade vi det.Två gerillakvinnor
Fem kvinnliga dansare, 26 till 48 år gamla, framför en föreställning i fem delar som alla har sin särart, berättar Helena Franzén och illustrerar den kraftfulla sicksack-rörelsen till låten "Wooden chair". Jenny Wilson kommer att tänka på två gerillakvinnor:- Som att hänga på sig vapen, ladda och osäkra, ladda och osäkra.Efter nyår ges föreställningens låtar ut på ett nytt dubbelalbum, "Blazed", där den första sidan rymmer en inspelning av "Hardships"-låtarna tillsammans med Tensta Gospelkör som Jenny Wilson turnerat med.- Gospelversionerna är verkligen på riktigt, man kan känna svetten. Det blir livet på riktigt och i drömmen.
Har varit verksam som koreograf och dansare i 20 år och koreograferat närmare 70 verk. Föreställningen "Trigger point", som återinvigde nyrenoverade Moderna dansteatern i Stockholm i våras, går på Sverigeturné via Dansnät Sverige nu i november.Närmast aktuell med beställningsverk för Göteborgsoperans Balett och Skånes dansteater.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!