Glädjande återkomst
Att Drottningholms slottsteater i sommar sätter upp "Odysseus återkomst" kan tolkas som kärleksfull ironi. Det är inte bara Odysseus som återvänder efter lång bortavaro. Också ensemblen är full av förväntansfulla hemvändare.
På Drottningholmsteatern utnyttjas alla de gamla scenerierna. Publiken kommer mycket nära de medverkande.
Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Ordet hemvändare ligger nära till hands för att beskriva dem som nu gör comeback på den anrika teatern. För det är en speciell känsla att jobba på Drottningholms slottsteater, det menar alla, från scentekniker till operasångare. Teatern från 1766 är så speciell att den av Unesco listats som ett av våra världsarv, den intakta salongen och det ytterst välbevarade teatermaskineriet med ett 30-tal bevarade scenbilder gör den unik.Blixtar och dunder
- Varje gång vi drar i gång åskmaskinen blir jag på gott humör. Alla samplade ljud i universum står sig slätt när den rasslar i gång. Och det är mycket åska och blixtar i den här föreställningen, konstaterar Johanna Garpe.Hon betraktar teatern som ett levande väsen, en medaktör i föreställningen. Det gör ingenting att publiken tydligt ser att vågorna i bakgrunden är svarvade ur stora trästockar.Och sådana möjligheter finns det gott om i "Odysseus återkomst". Ramhandlingen om Odysseus som efter 20 års irrfärder äntligen återvänder till familjen och hemön Ithaka interfolieras av möten med gudar, skeppsbrott och himmelsfärder - något som cirka 20 scenanställda svettas bakom kulisserna för att åstadkomma.Maskören och perukmakaren Cajsa Wallin är gammal i gamet. Nästan varje sommar tar hon semester från sitt ordinarie jobb för att vara med på Drottningholm. Men i den här föreställningen måste hon uppbåda all rutin hon äger, eftersom många av operasångarna spelar flera roller.- Ann Hallenberg har ett byte på 58 sekunder, där hon ska bli 20 år äldre. Då gäller det att ingen står i vägen här inne, säger hon bestämt.