Från hemmet till finkulturen
Det blågula möbelfenomenet Ikea presenteras på Liljevalchs i en utställning som bjuder på aha-upplevelser snarare än kritisk granskning. - Det finns så mycket skitsnack om Ikea som gör mig trött, säger Staffan Bengtsson, utställningskommissarie.
?Första gången man kliver in på ett Ikea-varuhuset är inledningen till ett livslångt lidande, ungefär som ett äktenskap? säger Staffan Bengtsson. Själv har han ett tjugotal varor från Ikea i sitt hem, tror han.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
I mer än ett halvt sekel har Ikea möblerat framför allt svenskarnas hem. Dessförinnan sålde NK och Svensk slöjdförening de dyra möblemangen, de riktigt fattiga byggde själva av sockerlådor. Ingvar Kamprad såg tidigt vad som fattades: billiga moderna möbler åt folket. Ikea var först med att göra möbler av billiga spånplattor. På 1970-talet kom en inköpare hem från Asien med 700 000 meter jeanstyg till vad som skulle bli storsäljande möbler till tonårsrummet. Bara Ikea kom på idén att låta polska propptillverkare göra formstarka ljusstakar i samma porslinsmaterial och med samma maskiner. Kostnad? En krona styck. Medveten satsning
Medan Socialdemokraterna byggde folkhemmet sålde Ikea möblemanget i en medveten satsning på de breda massorna som samtidigt fick det allt bättre. - Både Olof Palme och Ingvar Kamprad talade i de många människornas namn. Jag tycker att man måste ta Kamprad på allvar. Jag tror till och med Ikea har lyckats där andra har gått på grund. När partiorganisationerna blivit för stora och byråkratiska har Ikea behållit kontakten med gräsrötterna, säger Staffan Bengtsson. Man kan också se det som att Ikea ständigt haft ett finger i luften. På 1970-talet hade varuhusen bilder på Che Guevara på väggarna, berättar Staffan Bengtsson. 1979 utlyste FN internationellt barnår och Ikea satsade helhjärtat på barnkammaren. Möbelkollektion
När designboomen kom på 1990-talet åkte Ikea till möbelmässan i Milano med en första möbelkollektion där man verkligen skyltade med namnen på dem som designat. Men kritiken då? Anklagelserna om plagiat får visst utrymme. Men tillfrågad om sin största invändning mot Ikea ser Staffan Bengtsson lite oförstående ut och börjar i stället tala om Ikeas planer på att återanvända kasserade möbler. - Min kritik är att vi lever i ett konsumtionssamhälle, varför skulle jag säga något kritiskt mot Ikea? - Hatkärleken handlar ju om att man inte kan låta bli att handla och plötsligt har en stol till hemma, i 2008 års katalog fanns det 2 000 nya produkter. - Man måste tänka längre, någonstans ifrån hämtar vi ju våra grejer, vare sig det är från Ikea eller inte.
En utställning på Liljevalchs kostar vanligtvis runt 600 000 kronor. Till denna har Ikea bidragit med drygt 3 miljoner kronor, enligt konsthallschefen Mårten Castenfors, som bedyrar att konsthallen haft full frihet att bestämma allt. - Vi producerar utställningen, initiativet kommer från oss. Men om vi inte haft Ikeas hjälp hade vi aldrig kunnat göra utställningen. De har givit oss ett förtroende.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!