En tysk romantiker pÄ Nationalmuseum
Ingen romantiker har som Caspar David Friedrich mÄlat den besjÀlade naturen. Han landskap Àr dramatiska och andlöst stilla. NÀr han nu stÀlls ut stort pÄ Nationalmuseum Àr det för första gÄngen i Sverige.
Foto: Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
Medan Friedrich samtida kollegor som norrmannen Johan Christian Dahl, under mÄnga Är en viktig vÀn och granne i huset i Dresden, orienterade sig mot ett mer realistiskt landskapsmÄleri vÀnde sig Caspar David Friedrich Ànnu mer inÄt. I naturen gjorde han minutiösa blyertsskisser. MÄlningarna dÀremot föddes i en ateljé utan fönster dÀr konstnÀrens inre vision var avgörande. MÀnniskorna pÄ hans mÄlningar Àr alla bortvÀnda, ett slags stÀllföretrÀdande konstbetraktare som blickar ut över dramatiska, ibland skrÀmmande landskap prÀglande av ett meditativt ljus, en överjordisk stillhet.- Man kan tala om en "högspÀnd stillhet" sÀger utstÀllningskommissarie Torsten Gunnarsson, nöjd över sin formulering.Han har grunnat Ätskilligt över exakt vad som Àr specifikt för Caspar David Friedrich.- Det verkar som de flesta kÀnner det hÀr inför hans bilder, men det Àr inte sÄ lÀtt att sÀtta ord pÄ. Vad Àr det som gör det sÄ dramatiskt och fascinerande? Det finns alltid nÄgot under ytan, det finns nÄgot bortom bergen. Det Àr som om tiden har stannat.Knotiga trÀd
Död och förgÀngelse Àr Äterkommande motiv. KyrkogÄrdsportar, forntida gravrösen och knotiga trÀd i nattligt mörker eller solnedgÄng. Redan "Klostret i ekskogen", en av Friedrichs genombrottsmÄlningar frÄn 1810-talet (finns inte med pÄ Nationalmuseum) förestÀller ett följe av munkar som bÀr en död broder över en kyrkogÄrd.- Just dÄ slog de an. Men sÄ smÄningom vÀnde sig hans samtid mot det mer realistiska, Freidrich ansÄgs vara svÄr, en mystiker. Dessutom var han uttalad demokrat och det gick sÀkert inte heller hem, sÀger Torsten Gunnarsson.KonstnÀrernas konstnÀr
I dag Àr Caspar David Friedrich desto större. NÀr kurator Bo Nilsson besökte konstnÀrsateljéer i Stockholm och Malmö för tre Är sedan Äterkom Friedrich som en viktig referens hos de konstnÀrer Nilsson trÀffade.PÄ Nationalmuseum visas nu Ätta samtida konstnÀrer som pÄ olika sÀtt talar med Friedrich, dÀribland Jan HÄfström och Karin Mamma Andersson som bÄda gjort helt nya verk.
n Föddes 1774 i svenska Pommern och sĂ„g sig livet ut som till hĂ€lften svensk. Döpte Ă€ldsta sonen till Gustav Adolf. Svenska flaggor Ă„terkommer i flera mĂ„lningar.n Fadern var ljus- och tvĂ„l-tillverkare. Modern dog nĂ€r Caspar David var sex Ă„r och fyra av hans syskon dog innan de nĂ„dde vuxen Ă„lder. En bror drunknade. Caspar David Friedrich var dĂ„ 13 Ă„r och upplevde en tragedi och en skuld som kanske var orsaken till att han försökte ta livet av sig.n Utbildade sig vid konstakademin i Köpenhamn. n Slog igenom 1810 pĂ„ en utstĂ€llning i Berlin.n Den svenske författaren Per Daniel Amadeus Atterbom, författare till romantiska "Lycksalighetens ö", besökte honom i Dresden.n Gifte sig 43 Ă„r gammal och fick tre barn.n I mitten av 1820-talet vĂ€nde sig samtiden alltmer emot hans konst. NĂ€r han dog i Dresden 1840, 65 Ă„r gammal, föll hans konst i glömska.n Ă
terupprÀttades 1906 pÄ en utstÀllning i Berlin. Det stora internationella genombrottet kom först 1972. Dessförinnan hade nazisterna tolkat hans motiv med rasistiska och nationalistiska förtecken, vilket Jan HÄfström nu tar upp i sin kommentar pÄ Nationalmuseum.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!