Att hon var musikindustrins och paparazzifotografernas stora älskling hjälpte inte. Inte heller att hon hade en fantastisk soulröst. Med stark retroförankring gav Amy Winehouse den brittiska soulmusiken något helt nytt, en helt ny kraft. "Hon hällde ut sitt hjärta i varje textrad, frasering och rörelse" som Andres Lokko skriver i SvD. Varje ord laddade hon med mening.
Så sent som i onsdags gjorde hon ett kort framträdande på Itunesfestivalen i London. Men för bara någon vecka sedan vädrade den amerikanske sångaren Tony Bennett sin oro. Han hade spelat in en duett med henne till vad som skulle bli hennes stora comeback-skiva.
- Av alla samtida artister jag känner är det hon som har den mest naturliga jazzrösten, men jag är orolig för henne och jag ber för henne, sade han i en intervju i The Guardian.
Klandrade langarna
På lördagen hittades Amy Winehouse död i sitt hem i Camden, London. Den brittiska polisen vill ännu inte säga något om dödsorsaken men redan för flera år sedan talade hennes far, taxichauffören och musikern Mitchell Winehouse, för medierna om sin oro. Han klandrade de langare som sålde droger till henne och han ställde också upp i den brittiska tv-dokumentären "Saving Amy".
Amy Winehouse, "uppfödd på jazz", enligt henne själv, föddes i en judisk Londonfamilj och började skriva låtar som 14-åring. Det var också som jazzsångerska hon började. När hennes pojkvän skickade en demo till skivbolagen befann hon sig plötsligt mitt i en hetsig budgivning, skriver The Guardian.
Vägrade rehab
2008 hade hennes stora genombrottsskiva "Back to black" sålt i sju miljoner exemplar och den 24-årige Winehouse uppskattades vara god för 118 miljoner kronor. Hon var världsstjärna. Den stora hitlåten hette ironiskt nog "Rehab".
"En unik talang" skriver Andreas Nunstedt i Expressen.
- När hon nu är borta är det allra bäst att komma ihåg vad som gjorde henne berömd, den rösten - den talangen, säger BBC:s David Sillito.