Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det våras för Carl Larsson

När reproduktionerna tappat greppet är det dags för originalet, och för teatern. På Dramaten sugs besökarna rakt in i Carl Larssons björkdunge, häpnar sedan över att höra Shakespeares dialog. På Waldemarsudde ställs konstnären ut i storformat.

Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Stockholm (TT Spektra)2009-02-25 03:00
Målar Carl Larsson det äktsvenska eller har hans bilder format vår uppfattning av det svenska? Rätt säkert det senare. Genom sin popularitet och enorma spridning har hans motiv satt sig djupt i vårt medvetande.Det var också en av anledningarna till att konstnären Peter Johansson, född i Sälen, tillsammans med Barbro Westling kom med det radikala förslaget att riva Sundbornsgården i somras.Förnyat arv
Förslaget var deras bidrag till Sundbornsutställningens ambition att se på det Larssonska arvet med förnyelse i blick. Paret Johansson Westlings ansökan om rivningslov behandlades blixtsnabbt av Falu kommun.- Vi måste ibland bara skaka om våra tankar, man blir så van med att visa saker finns, att man inte ser framåt utan stannar i den här historiedrömmen, säger Peter Johansson som tycker Carl Larssons är en riktigt "tråkmåns".- Det spelar ingen roll hur skicklig han är.Brittiska Simon Higlett, som gjort den djupt Carl Larssoninfluerade scenografin till Dramatens uppsättning av Shakespeares "Muntra fruarna i Windsor", konstaterar att Larsson står för bilderna av det svenska även i utlandet. Med ljus och lykta letade han efter målningarnas landskap när han var i Stockholm och arbetade med sin scenografi.- Jag kunde inte se dem. Jag åkte ut i skärgården och tittade. Men det är klart att jag också var där fel årstid.Har banaliserats
Effekten blev hur som helst den eftersökta. Simon Higletts Larsson-björkdunge på Dramaten ger en ny och svensk miljö åt Shakespeares fars.- Vi tyckte också att de har ett slags älskvärdhet gemensam i "Muntra fruarna" och i målningarna, säger Simon Higlett.Andra talar om ett fantastiskt rikt och begåvat konstnärskap. Under 40 år har det skymts undan och banaliserats genom dåliga reproduktioner och kakburksbilder som nu är på tillbakagång. Med tanke på det ligger vårens utställning med ett 100-tal målningar på Waldemarsudde rätt i tiden.Trygghet
- Om man är fast i den här vrångbilden har man inte riktigt tittat på honom utan bara på vad eftervärlden gjort med hans bilder, säger Torsten Gunnarsson, intendent på Nationalmuseum och författare till flera böcker om Carl Larsson.Han konstaterar att Carl Larssons bilder inte bara kommit att stå för det svenska utan också för en trygghet förknippad med gammelvärlden.- Man kanske snarare ska säga att det han skildrar, till exempel i boken "Spadarvet" är en gammaldags värld som redan då var på väg att förändras starkt. Ur vårt perspektiv står han för något tryggt gammaldags, med goda förtecken. Men man ska komma ihåg att det här hemmet som vi ser bilder ifrån, "Lilla Hyttnäs" i Sundborn, det var extremt radikalt och nyskapande, så såg inga hem ut på den tiden, säger Gunnarsson.- Det enda traditionella där var egentligen färgskalan. De här klara färgerna.Senast Carl Larsson ställdes ut stort var på Nationalmuseum 1992, fortfarande museets mest besökta utställning genom tiderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!