Dalisatsning på Moderna
Konstnär, mångsysslare, kändis. Med hjälp av medierna uppfann Salvador Dali sig själv och byggde sitt varumärke. I höstens stora utställning på Moderna Museet presenteras han som föregångare till dagens medietränade konstnärer.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Ordet spektakel verkar nästan skräddarsytt för Salvador Dali. Redan på 1920-talet började den spanske konstnären bygga på myten om sig själv; den excentriske konstnären som inte bara skapade surrealistiska målningar utan med samma våghalsiga entusiasm gjorde reklam för choklad, ritade nattklubbar som såg ut som sjöborrar och designade soffor i form av Mae Wests läppar.Det är 25 år sedan Moderna Museet senast visade en stor Dali-utställning. Den här gången var ambitionen att inte fastna i en traditionell museipresentation - och att dessutom försöka visa på Dalis aktualitet. Lösningen blev en utställning i flera delar: ett "finrum" med de stora mästerverken, en avdelning som skildrar Dalis mästerliga iscensättning av sig själv som det mustaschprydda geniet och en guldkantad salong fylld med "den låga" sidan av Dalis konstnärskap.Låg status
Dali har inte alltid haft så hög status hos konsthistoriker och John Peter Nilsson erkänner villigt att han själv tidigare inte varit så förtjust i Dalis verk. Men arbetet med utställningen, som invigs den 19 september, har fått honom att kapitulera.- För Dali är ingenting omöjligt. Det finns en sådan enorm livsglädje hos honom, men den är hela tiden parad med en väldig medvetenhet om förgängligheten och döden. Jag har upptäckt att Dali inte bara är en showman.Det är Dalis fingertoppskänsla för hur man spelar med och mot medierna som för utställningen framåt mot Francesco Vezzoli. Filmstjärnor
I en av salarna hänger några av den unge italienske konstnärens konstverk, fotografier av filmstjärnor och andra samtida kändisar, ofta med broderade tillägg. Två porträtt, tagna just med tanke på den här utställningen, visar prinsessan Caroline av Monaco utklädd till den svenska drottningen Kristina."Hon spelade med", säger Francesco Vezzoli lakoniskt om projektet. Han har aldrig haft några problem med att få kändisarna att ställa upp: Sharon Stone, Roman Polanski och Natalie Portman har alla utan att tveka hjälpt honom att iscensätta filmer, fotografier och performanceframträdanden.- Den enda som sagt nej är faktiskt Michelangelo Antonioni. Varför alla andra ställer upp? Tja, jag vill inte smickra mig själv, så förmodligen är det för att kändisar vanligen erbjuds att göra ganska tråkiga saker, säger Vezzoli.Inspirationskälla
Han är stolt över att få visa sina verk i en Dali-utställning, eftersom surrealismen är en av hans inspirationskällor. Dali, säger han, var ett geni vars strategier fortfarande lever kvar hos många unga konstnärer. Men om Dali gjorde konstnären till kändis använder Vezzoli i stället kändisarna som en spegelbild av samtiden.Vad säger det till exempel om vårt samhälle att hans trailer för en (fejkad) film och hans reklamfilm för en (fejkad) parfym orsakat nästan lika mycket uppståndelse som om de hade gjort reklam för en verklig produkt - bara för att de kryddats med rätt sorts kändisar?Francesco Vezzoli beskriver det han skildrar som "drömmar".- Men det är korrumperade drömmar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!