Brutal orättvisa blir frän konst

Santiago Sierra har kallats kungen av chock-konst. På Magasin 3, Stockholms konsthall, ställer han konstpubliken inför förmultnat bajs, ihopsamlat av kastlösa i Indien. - Ofta jobbar jag med människor som inte ens blir betraktade som mänskliga, säger han.

Stockholm (TT Spektra)2009-02-19 03:00
När Yoko Ono ställde ut i Stockholm för några sedan delade hon ut vita yes-knappar. Spanske Santiago Sierra ger konstpubliken svarta klistermärken textade med ett kraftfullt "no". Sverige är andra anhalten för hans nej-kampanj, berättar han kort.- Det är viktigt att kunna säga nej. Vi behöver inte ställa upp på allting. Vi behöver inte lyda.Vissa skulle säkert säga nej tack till hans konst. Ovana öron, som aldrig kommit i närheten av bullrande industrier, kanske tycker att dieselgeneratorn han låtit installera i ett verk bara är jobbig. Känsliga näsor anar en lukt av något fränt i källarsalen.Verket "21 antropometriska moduler av mänsklig avföring utförda av människor vid Sulabh International" är precis vad det låter som. Ändå är det knappast någon visuell konstchock publiken möts av på Magasin 3.De rektangulära madrassformade blocken, geometrisk minimalistkonst närmast, är gjorda av vad som från början var ren skit. Fekalierna är ihopsamlade av kastlösa i Indien, människor från födseln predestinerade till en uppgift de sällan kan ta sig ifrån, och som ger många av dem dödliga infektioner.Bajset i Sierras madrasser har dock förmultnat i tre år och i princip blivit jord innan det gjordes till konst.Uppriktig beundran
Santiago Sierra vände sig till Sulabh International, en indisk organisation som arbetar för de kastlösas rättigheter, och vars grundare han talar om med uppriktig beundran. En person som rent bokstavligt gör energi av skit.- Han är den enda icke-apokalyptiska människa jag någonsin träffat. Jag vill jobba med honom igen.Santiago Sierra frågade de kastlösa om de ville vara med i hans projekt och erbjöd dem lön, så som han alltid gör när han städslar arbetskraft till sin konst.- Men de ville inte ha. De är de enda som tackat nej, det tyckte det var bra att jag berättade om dem i Europa.Fattiga indianer
De sociala och politiska aspekterna är centrala i Santiago Sierras konstverk. Ordet "antropometrisk" i bajsverkets titel syftar på den vanskliga läran om människokroppens mått, tidigare populär bland rasbiologerna. Madrasserna på Magasin 3, staplade på högkant likt gigantiska dominobrickor, kan ses som ett bevis eller mått på världens ojämlikhet och snedfördelning.På affischplats runt om Stockholm hänger hans bilder av fattiga mexikanska indianer. Många av dem jobbar på tobaksplantager och får svåra skador av alla gifter som används i odlingarna, berättar Elisabeth Millqvist, kurator för utställningen på Magasin 3.I ett verk från i somras fotograferade han tänderna på romer i en napolitansk förort. Samtidigt blev han vittne till hur just dessa romer fick sina hem förstörda av en man som kastade molotovcocktails mot dem. Han filmade händelsen och även filmen finns med på Magasin 3.Analt penetrerade
Från Magasin 3 kan besökarna fortsätta till Instituto Cervantes i Stockholm för att se Sierras nya videoverk "Los Penetrados".Verket visar nakna män och kvinnor (vars ansikten gjorts suddiga), vita och svarta, som i olika kombinationer blir analt penetrerade, berättar Mart’ Manen, på Instituto Cervantes. De anonymiserade människorna blir till objekt, till tydliga bilder av maktstrukturerna i vårt samhälle, tycker han.Sierra betalade alla medverkande 250 euro. Han hade inga problem med att hitta villiga, utom till sekvensen där vita män skulle bli rövknullade av svarta.
Fakta/Santiago Sierra
Född:
I Spanien 1966.Aktuell: Med utställning på Magasin 3, Stockholms konsthall, till och med 7 juni. Sierra har också gjort två nya installationer för konsthallen. På balkongen har han riktat en dieseldriven och högljudd strålkastare mot Banankompaniet i Frihamnen, byggnaden som tar emot och förvarar den svenska bananimporten. Odlingarna i Latinamerika är kända för att vara allt annat än miljövänliga.Det andra nya verket är en videodokumenterad aktion från Frihamnen.Bakgrund: Sedan 1990-talet arbetar Santiago Sierra ofta med samhällskritiska aktioner. När han representerade Spanien på Venedigbiennalen murade han igen den spanska paviljongen. Bara de som hade spanskt pass fick komma in.I flera verk med bilar och avgaser har han dragit paralleller mellan Förintelsen och konsumtionssamhällets förstörelse. I tyska Pulheim gjorde han ett omstritt verk där sex bilar parkerades vid en synagoga som sedan fyllde med avgaser via slangar. Besökarna fick vara inne i högst fem minuter och bara med gasmask.(TT Spektra)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!