Att gång på gång få spela om samma bana kan få den mest luttrade spelaren att känna uppgivenhet. Det gäller inte minst spelarna till förstapersonsskjutaren "Valorant". När spelet släpptes för ganska precis två år sedan innebar den helt slumpgenererade banväljaren att risken för att få spela samma bana minst tre matcher, i en svit på fem matcher, 26 procent.
I en undersökning som utvecklaren Riot gjorde i spelarbasen uppgav 35 procent att det var "extremt frustrerande" att få spela samma bana flera gånger per rad. 27 procent beskrev det som "väldigt frustrerande".
Inget självval
Den enklaste lösningen hade så klart varit att låta spelarna välja bana själv. Men det går enligt Riot-designern Jon Walker emot spelets filosofi. "Valorant" ska vara tävlingsinriktat, och det finns en risk att spelare väljer "lätta" banor för att öka rankingen. Det riskerar att öka kötider, och kan även minska viljan att prova nya banor som släpps.
"Tänk om idrottslag kunde säga 'Jag vill inte spel på motståndarlagets stadium' eller en golfspelare som ignorerar vissa banor", skriver Walker på Twitter.
Utvecklarna har därför i omgångar filat på systemet och minskat risken för upprepningar, och när ytterligare tre banor adderats till de ursprungliga fyra så har problemet minskat av sig självt.
"Ganska alarmerande"
Trots det har spelarna varit missnöjda. Även om siffrorna talar sitt språk så uppgav två av tre spelare i mars i år att det kändes som att de alltid eller ofta får spela samma bana flera gånger i rad.
"Det här var ganska alarmerande för utvecklingsgruppen; trots förbättringarna vi såg i vår telemetri, så var spelarupplevelsen att kartupprepningar fortfarande var genomgripande i spelet", skriver utvecklarna, och tillägger att det på forumet Reddit ofta diskuterades varför spelare så ofta får spela samma bana tre gånger i rad.
Efter att ytterligare ha skruvat på matchningsprocesserna ska nu problemet i det närmaste vara löst, lovar Riot. Risken för samma bana tre matcher i rad är mindre än en på tusen.
"Vår senaste undersökning visar också att känslorna förbättrats efter förändringarna", skriver Riot.