Egentligen är upplägget ganska konstigt till att börja med. Det är inte bara ett spel som bygger på "Star wars", utan på legovarianterna av serien.
TT Games, den brittiska utvecklaren som de senaste decennierna har skapat en mängd legospel, har dessutom redan gjort flera i "Star wars" universum.
Tom Coleman, huvudansvarig för spelets modeller, säger i en mejlintervju att det som är bekant är den speciella humorn, och en del blinkningar och referenser till tidigare spel i serien.
Men det rör sig om "en helt ny upplevelse byggd från grunden i en ny motor", skriver han.
Varje film representeras av ett antal banor – en del relativt stora och öppna, några där det går att åka markfordon, andra där spelaren tar kontrollen över Millenniefalken eller X-vingen. Flera hundra legofigurer är spelbara, och det finns också uppgraderingsträd för att förbättra olika figurklasser.
Digitala legobitar
Alla skepp – inklusive alliansens enorma stjärnkryssare Home One, First Orders belägringsslagskepp The Fulminatrix och Leias flaggskepp The Raddus – är gjorda helt i legobitar, både interiört och exteriört.
"Vi har digitala versioner av varenda legobit i vår 3D-programvara. Vi använder sedan dessa bitar för att bygga alla föremål du ser i spelet. Spelet innehåller både officiella legobyggsatser, och egentillverkade skapelser designade av våra egna legomodelldesigners", förklarar Coleman.
Pandemi och övertid
Skapandet av spelet innebar att gränserna pressats "mer än vi någonsin kunnat föreställa oss", enligt Tom Coleman.
"Det är med råge vårt mest ambitiösa projekt vi åtagit oss, 9 filmer och 20 navvärldar innebär ett väldigt komplext och komplicerat spel", skriver han.
Helt smärtfritt har det heller inte varit. Spelet har försenats flera gånger, och spelsajten Polygon har rapporterat om omfattande övertid och att många slutat, samt en del internt missnöje kring olika beslut. Till det kan pandemin adderas.
Men spelet har tagits relativt väl emot, både av recensenter och försäljningsmässigt.
"Det här sättet att arbeta innebar flera utmaningar och att särskilda processer och procedurer som vi använt på kontoret fått anpassas, men med de utmaningarna kom innovativa lösningar, bland annat kring kommunikationen", skriver Coleman.