Sedan den första Harry Potter-boken släpptes 1997 har Hogwarts fått mugglare världen över att drömma om den magiska skolan. I "Hogwarts legacy" får spelarna chansen att själva sätta på sig sorteringshatten och därefter svinga sitt trollspö, gå på lektioner, samtala med professorerna och allt annat som hör till.
Spelskaparna i amerikanska Avalanche bestämde sig tidigt under utvecklingen för att skruva tillbaka klockan, till sent 1800-tal – tillräckligt nära i tid för att kännas bekant, men ändå tillräckligt vagt för att spelaren själv ska kunna påverka skolans historia.
"Det var en intressant tid i historien som gav oss möjligheten att använda figurer och platser som har nämnts, men aldrig synts till (rektor Black till exempel), samtidigt som man vidareutvecklar figurer som nästan huvudlösa Nick, som spelare borde vara bekanta med från filmerna och böckerna", säger Kelly Murphy, huvuddesigner, i en mejlintervju till TT.
Sökbara digitala böcker
Skaparna använde digitala versioner av böckerna, så att de snabbt kunde söka efter referenser.
"Böckerna var vår huvudinspirationskälla, men vi förstod också att filmskaparnas tolkningar av böckerna har blivit vad läsare ser i sitt huvud när de tänker på slottet", förklarar Jason Richards, med titeln "principal artist".
Avalanche använde sig även av filmerna, både de åtta Harry Potter-filmerna och de tre i "Fantastiska vidunder"-serien, liksom stillbilder från inspelningsplatserna och bortklippt material.
"Beskrivningarna i texten tenderar att vara vaga och lämna mycket till läsarnas fantasi. I alla områden som inte designades för filmerna så hade vi äran att designa dem med vår egen konstnärliga tolkning", säger Richards.
Det tog honom och fyra andra kreatörer närmare tre år att skapa en så kallad alfaversion av Hogwarts. Skolan är uppdelad i en bostadsdel byggd på en udde i Svartsjön, där elever och lärare bor och äter, med den stora salen och det stora, runda tornet. Den delen byggdes enligt bakgrundshistorien av de fyra grundarna.
Häpnad och förundran
En stor, sekundär byggnad byggdes senare, över tid, och är kopplad till boendeområdet på slottet via tre separata broar. I den delen finns alla klassrum och studieområden.
Målet var att spelarna ska känna sig som när Harry Potter först kliver in i skolan – man ska häpna och förundras.
"Skolans omfattning är enorm, och på många sätt hade det kunnat inrymma ett helt spel på egen hand", säger Jason Richards.
Man ska kunna förlora sig bland tinnar och torn, salar och källare. Men sedan också snabbt hitta tillbaka igen.
"Huvudlayouten av slottet gjordes långt innan navigationsverktygen blev klara, så det fanns mycket oro över att spelarna skulle gå vilse", medger Jason Richards.
Avalanche har löst det bland annat genom möjligheten att snabbresa mellan olika delar av slotten och dess stora omgivningar, och genom att med ett knapptryck låta staven visa vägen till nästa uppdrag.
"Vi visste att fans vill att Hogwarts ska kännas som en riktig plats. Den måste kännas bekant men ändå ny. Hogwarts har en egen karaktär. Den måste kännas extradimensionell, rik på personlikhet, stämning och nyanser. Den behövde ha magi och nyckfullhet", förklarar Richards.