Att ge sig in i "Scarlet nexus" värld utan tidigare erfarenhet av de tecknade eller animerade japanska konstformen kan vara en utmaning. Utan någon djupare förklaring kastas spelaren in i en värld av hjärnkrafter, märkliga fiender och huvudpersonerna Yuito och Kasane, som går med i en slags insatsstyrka för att bekämpa hotet.
Titeln riktar sig "speciellt mot dem som gillar strider med unika figurer som har specialkrafter, eller dem som gillar berättelser där huvudrollfiguren har ett förutbestämt öde att växa upp, mogna och överkomma svårigheter med sina allierade", säger producenten Keita Iizuka i en mejlintervju med TT.
Tankekraft och närstrid
Spelets berättelse i stort kretsar kring de speciella hjärnkrafterna som gör det möjligt för människorna i futuristiska New Himuka att kommunicera och kontrollera maskiner med tankekraft.
Hjärnkrafterna är också centrala i striderna, där man bland annat kan slunga föremål mot fienderna, för att sedan följa upp med närstridsattacker.
"Efter många försök och förändringar så tror jag att vi lyckats åstadkomma en smidig kombination av vapen och telekinesi i stridssystemet", säger Kenji Anabuki.
Udda fiender
Fiendedesignen är minst sagt speciell. Varelserna kallas "De andra" och kan exempelvis bestå av ett par högklacksförsedda ben, en svans, korsett och blommor.
Tanken var att skapa något som känns som att det inte hör hemma här, enligt skaparna.
"Designen är en blandning av organiska och ickeorganiska material, som djursvansar, mänskliga armar, valv och vattenbehållare. Vanligtvis så passar de här inte så bra ihop, så genom att sätta ihop dem i ett spel så representerar det den mångfald vi ville uttrycka", säger Kenji Anabuki.
Om "Scarlet nexus" värld och figurer kommer att leva vidare är oklart.
"Jag hoppas att den här fascinerande 'hjärn-punk'-världen och berättelsen om folk med krafter kommer att släppas i andra former och avnjutas av många fler människor över hela världen", säger Keita Iizuka.