"Suddkantig satir" heter Saad Hajos första bok på svenska. Här har han samlat teckningar från många år, kanske arton år, säger han. En del av teckningarna har tidigare publicerats i Folkbladet.
I boken beskriver han sin resa från Damaskus i Syrien, hur han för att kunna publicera sina karikatyrer var tvungen att gå i exil, och på så sätt slutligen hamnade i Sverige och Norrköping.
"Den skenbara enkelheten i teckningarna rymmer en subtil moralitet som fastnar i medvetandet på betraktaren och inlemmar Saad Hajos bilder i den eviga berättelsen om ont och gott", skriver satirtecknaren Riber Hansson i förordet till boken.
"Allvaret som humorn vilar på, får skrattet som bubblar upp, att fastna i halsen", skriver Hansson också om bilderna.
"Suddkantig", en sorts motsats till fyrkantig, är ett påhittat ord, som kom till en sen kväll i goda kamraters sällskap på dåvarande Harrys i Norrköping.
Tidigare har Hajo gett ut boken "Mitt våldsamma land", i Libanon, 2009.
Utställningen på Galleri Kameleont, som drivs av Saad Hajos hustru Sahar Burhan, har kommit till i samarbete med Skäggbyrån, som arbetar med webbdesign och animation.
I utställningen har Skäggbyrån i samråd med Hajo valt ut några teckningar i boken och gett dem liv i rörlig media. Galleriet har tillfälligt döpts om till Skäggödla, en kombination av Skäggbyrån och Kameleont.
Animerade satirteckningar är Saad Hajos sätt att anpassa sig till vår tids sociala medier.
– Det är ett nytt sätt att visa karikatyr i Sverige, säger Saad Hajo.
De animerade teckningarna visas både i form av en kortfilm som projiceras på väggen och på skärmar i galleriet. En av skärmarna visar får som går rakt mot sin undergång, på en stor vass kniv. Bara ett får, som tänker själv, står kvar.
En annan skärm visar ett militärflygplan som med sin nosspets prickar ett nålsöga, en kommentar till att precisionsbombningar aldrig stannar vid just det, utan att de skördar civila offer.
Saad Hajo vill med humorn i sina satirteckningar någonstans ge betraktaren hopp, trots att det också finns ett djupt allvar i bilderna.
– Man kan skratta, man kan överleva, och man har möjlighet att analysera vad som händer i samhället, säger Saad Hajo.
Saad Hajo är nyligen hemkommen från Amsterdam där han organiserat en utställning med syriska tecknare, spridda över världen. Han fick under vistelsen bo i Anne Franks lägenhet, en stark upplevelse för honom.