Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tankeväckande och färgstark

Färgstark, effektfull och rolig. Matkriget bjuder på en tankeväckande berättelse om konsumtion och produktion.

Matkriget bjuder på en tankeväckande berättelse om konsumtion och produktion.

Matkriget bjuder på en tankeväckande berättelse om konsumtion och produktion.

Foto: Foto Markus Gårder

Teater2018-11-17 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Matkriget är en föreställning som ingår ung scen/östs spelår 2018/19 som har mat som tema.

Det är just kring detta ämne hela föreställningen kretsar.

Produktionen av mat och inte minst konsumtionen av densamma.

Matkriget utspelar sig i en lite annorlunda stad där den stora matfabriken står i centrum för allt.

Där produceras matvaror enligt vedertagna system, men en dag sätts de systemen i rubbning och då går det utför snabbt.

Publiken får följa de fyra skolungdomarna Mirjam, Ava, Levi och Colin vars föräldrar alla jobbar på matfabriken.

Några jobbar på golvet, medan andra har positioner högre upp och det finns en tydlig klassindelning som genomsyrar berättelsen.

När det är dags för högstadieeleverna att göra praktik på fabriken börjar saker helt plötsligt gå snett.

Maten blir för dyr, ingen har råd att köpa något och det går utför för fabriken vilket leder till att några av föräldrarna får sparken.

Då bestämmer sig huvudpersonerna att ta saken i egna händer.

Ung scen/öst vill med föreställningen försöka väcka frågor om vår planet och hur vi ska dela på det den ger.

Lyckas de?

Ja, delvis.

Matkriget är en tankväckande berättelse om konsumtion, klass och samhällstrukturer.

Den rappa, underfundiga dialogen är utan tvekan föreställningens största styrka.

Publiken rycks med och det är svårt att inte dra på smilbanden åt de knasiga karaktärerna och deras förehavanden.

Samtidigt finns det ett djup där och en tydlig svärta som berikar berättelsen.

Skådespelarna Krister Kern, Ida Wallfelt, David Nordström och Lisa Hu Yu bjuder samtliga på starka insatser. Att spela tonårstjejer är kanske inte det lättaste men de lyckas blåsa liv i karaktärerna på ett imponerande sätt.

Det stora problemet ligger istället i själva berättandet.

Historien är lite rörig och det är stundtals svårt att hänga med.

Föreställningen riktar sig till elever i årskurs 6-8 och det blir lite för invecklat helt enkelt för att budskapet ska nå fram på ett bra sätt.

Teater

Läs mer om