Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sound of Music överraskar inte

Sound of Music är en genomproffsig föreställning med en imponerande skicklig ensemble, men musikalklassikern på Stora Teatern saknar något – den överraskar och utmanar inte.

Foto: Markus Gårder

Foto: Markus Gårder

Foto: Foto Markus Gårder

Teater2014-10-06 09:10
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Östgötateatern sätter upp Sound of Music görs ett försök att sudda ut bilden av en leende Julie Andrews bland ängar och alptoppar i den Oscarbelönade filmen från 1965. I rollen som klosternovisen och guvernanten Maria väljs istället någon som inte är blond och blåögd. Det bådar gott – och Anette Amelia Larsen från norska Bergen visar sig vara ett fynd. Hon fyller scenen med gudabenådad charm, finfin röst och ögon som glittrar ikapp med glaciärsnön.

Berättelsen i Sound of Music är hämtad från verkligheten, bottnar i människor av kött och blod. Familjens livsöde beskrivs i Maria Augusta Trapps memoarer " The Story of the Trapp Family Singers" . Radarparet Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II såg potential i historien och Broadwaymusikalen fick premiär 1959.

Richard Carlsohn är fullkomligt lysande som Georg von Trapp. Fram träder en inbunden kapten med ett ärorikt förflutet – men disciplindyrkande och helt blind för de egna barnens behov. Han spelar så övertygande att man nästan inte förstår vad Maria ser i den stelbente änkemannen som är dubbelt så gammal som hon. Men första aktens snyftiga höjdpunkt är när Richard Carlsohn för första gången mjuknar och tar ton med barnen i " Hur kan nån bli kär?" och " När bergen får liv, är det av musiken" .

I en tid med stora flyktingströmmar och vinande högervindar är temat i Sound of Music aktuellt och angeläget. I den andra akten bjuds på nerv, driv och spänning som saknas i den första. Hotet från nazisterna är ständigt närvarande, och får människor att välja sida. Vänner blir fiender. Andra vacklar, en av dem konsertarrangören Max, och Tobias Almborg fångar hans undfallenhet och opportunism helt suveränt med glättig lättsamhet och räddhågset darr. Kaptenen von Trapp är förstås beundransvärt rakryggad, trogen sina ideal, men utsätter också familjen för livsfara.

Uppsättningen är urprofessionellt gjord, insatserna på scenen imponerar – inte minst en nunnekör i toppform, där mezzosopranen Carina Söderman utmärker sig som abbedissan. De härliga barnen ger hopp om god återväxt.

Scenografin är läcker när den tillåts vara enkel och avskalad. Raffinerat sänkts till exempel vita fladdrande tygsjok ner bland klostrets strama pelare för att symbolisera alptoppar, klar luft och frihet.

Ändå saknas någonting i Sound of Music, och det är svårt att sätta fingret på vad. Hela uppsättningen känns som ett väloljat maskineri, utan överraskningar. De traditionella fonderna – hur svindlande trappan i kaptenshuset än blir – känns faktiskt en smula ospännande. Inget större nummer görs heller av att Anette Amelia Larsen bryter mot det förväntade utseendet – och då frågar man sig vad som var poängen?

Men kanske slår mitt premiärsällskap ändå huvudet på spiken: Ensemblen är lysande, men musiken är daterad.

Ett mera utmanande och respektlösts förhållningssätt både i regi och musikaliska arrangemang hade nog inte skadat. Den både äppelkindade och svulstiga musiken i Sound of Music blir lite väl svårsmält. Några oemotståndliga melodier har gjort Sound of Music till en klassiker, men långtifrån allt i låtbuketten är en odödlig " Edelweiss" . Ensemblen gör liksom sitt bästa gör att få upp glansen på den här musikalpärlan, men dammet är ändå kvar.

Vill man nå en ung publik är det kanske inte rätt val av musikal. Särkilt inte som vi de senaste åren har skämts bort med festlig Familjen Addams med nycirkusinslag, rivig Chicago och fräckt utmanande Cabaret.

Men den övriga publiken i salongen verkar vara helsåld och applåderar spontant och ihärdigt efter grymma sånginsatser. Vet du med dig att du älskar musiken, ska du nog bortse från mina synpunkter, och boka biljett direkt ändå. För proffsigt är det.

Sound of Music

Av: Richard Rogers och Oscar Hammerstein II

Regi: Mattias Carlsson

Koreograf: Mattias Carlsson och Cynthia Kai

Scenografi & kostym: Magnus Möllerstedt

Kapellmästare: Johan Siberg

Mask och peruk: Lena Stranger Weinar

I rollerna: Anette Amelia Larsen, Richard Carlsohn , Carina Söderman, Tobias Almborg, Karin Oscarsson, Shrin Golchin , Krister Kern, Ashkan Ghods , Liselott Linderborg, Willy Boholm, David Kronström, Nathalie Andersson, Max Rubensson, Josefine Johansson, Fanny Weghammar , Elsa Östling, Irené Grenehag , Maria Olofsson, Christine Ankarswärd , Maria Yngwe, Jamie Hatcher, Rebecka Dellskog och Pontus Helander.

Historien i korthet

På ett kloster i närheten av Salzburg är Maria novis, men klarar inte riktigt livet innanför murarna och placeras därför som guvernant hos örlogskaptenen och änkemannen Georg von Trapp. Till en början prövar de sju barnen hennes tålamod, men de hittar fram till varandra genom musiken. Hon blir förälskad i den mer än dubbelt så gamle kaptenen, som står i begrepp att gifta sig med en baronessa. Men av baronessan lämnar honom av en rad skäl, och Maria och Georg gifter sig. När nazisterna tar över i Österrike och får Georg von Trapp order om ta värvning i Tredje rikets armé. När han vägrar tvingas hela familjen fly över bergen till Schweiz.