Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Moderna soulens drottning tillbaka

Mary J Blige.
Foto: Matt Sayles/Invision/AP

Mary J Blige. Foto: Matt Sayles/Invision/AP

Foto: Matt Sayles

Ny skiva2014-12-03 02:46
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"The London sessions" är ett aktivt sökande efter ett nytt uttryck för Mary J Blige. Den moderna soulens drottning har spenderat en månad i Londons unga musikscen, och samarbetar här med houseduon Disclosure och soulhoppen Sam Smith och Emeli Sandé.

Vid sidan av förnyelsen kan Mary J Bliges elfte album också förstås som en sårig dagbok från en åldrande diva. Mary J Blige är som bäst när hon med styrka och värme lodar livets emotionella bottenskikt. Terapisessioner, bortgångna vänner och tidens gång: På halvtid i livet kan den 43-åriga sångerskan ta sig an smärtans nyanser i paritet med styrkan hos soul- och discoerans främsta divor. "The London sessions" är sannolikt 2014 års bästa sällskap i resterna av det som har gått sönder.

Några slätstrukna ballader visar att förändring är nödvändig, och Mary J Blige är nära ett nytt, blixtrande uttryck på Disclosure-samarbetet "My loving". Samtidigt är det den trasiga balladen "Whole damn year" som röjer alla tvivel kring Mary J Bliges status som en av samtidens främsta soulsångerskor.(TT)

Soul

MARY J BLIGE

”The London sessions”

(Capitol Records)

Betyg: * * *

Bästa låt: ”Whole damn year”