Moderna soulens drottning tillbaka

Mary J Blige.
Foto: Matt Sayles/Invision/AP

Mary J Blige. Foto: Matt Sayles/Invision/AP

Foto: Matt Sayles

Ny skiva2014-12-03 02:46
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"The London sessions" är ett aktivt sökande efter ett nytt uttryck för Mary J Blige. Den moderna soulens drottning har spenderat en månad i Londons unga musikscen, och samarbetar här med houseduon Disclosure och soulhoppen Sam Smith och Emeli Sandé.

Vid sidan av förnyelsen kan Mary J Bliges elfte album också förstås som en sårig dagbok från en åldrande diva. Mary J Blige är som bäst när hon med styrka och värme lodar livets emotionella bottenskikt. Terapisessioner, bortgångna vänner och tidens gång: På halvtid i livet kan den 43-åriga sångerskan ta sig an smärtans nyanser i paritet med styrkan hos soul- och discoerans främsta divor. "The London sessions" är sannolikt 2014 års bästa sällskap i resterna av det som har gått sönder.

Några slätstrukna ballader visar att förändring är nödvändig, och Mary J Blige är nära ett nytt, blixtrande uttryck på Disclosure-samarbetet "My loving". Samtidigt är det den trasiga balladen "Whole damn year" som röjer alla tvivel kring Mary J Bliges status som en av samtidens främsta soulsångerskor.(TT)

Soul

MARY J BLIGE

”The London sessions”

(Capitol Records)

Betyg: * * *

Bästa låt: ”Whole damn year”