Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Smart myrvelmys

Steven Spielberg tar sig an den amerikanska samtiden i ett drama om 70-talets stora politiska skandal. Parallellerna mellan journalisthatarna Nixon och Trump blir tydliga i feelgoodrullen ”The Post”.

Idealistisk. Katherine Graham (Meryl Streep) utvecklas från försagd societetsdam till stridbar tidningskvinna i Steven Spielbergs ”The Post”. Streep är Oscarsnominerad för rollen. Pressbild.
Fotograf: Nordisk Film

Idealistisk. Katherine Graham (Meryl Streep) utvecklas från försagd societetsdam till stridbar tidningskvinna i Steven Spielbergs ”The Post”. Streep är Oscarsnominerad för rollen. Pressbild. Fotograf: Nordisk Film

Foto: Niko Tavernise

Norrköping2018-01-26 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Begreppet feelgoodfilm brukar användas – lite nedlåtande – om trivsamma komedier, hjärtevärmande familjefilmer och kärleksdramer med lyckliga slut. Berättelser som ger publiken en varm känsla i magen, en ny stuns i stegen när man lämnar biografen och kliver ut i verkligheten.

Det känns lite märkligt att applicera samma term på en film om maktmissbruk, lögnaktiga politiker och grundlagsbrott, men Steven Spielbergs ”The Post” kan inte beskrivas som något annat än feelgood. Eller möjligen ”murvelmys”.

Filmen utspelas under några ödesmättade dagar 1971, när USA skakades av avslöjandet att fyra presidenter hade ljugit om Vietnamkriget – man hade undanhållit rapporter om att kriget inte gick att vinna, samtidigt som man hade fortsatt med den militära insatsen för att inte tappa ansiktet. Visselblåsaren Daniel Ellsberg läckte hemliga Pentagondokument till New York Times, vilket fick president Nixon att belägga tidningen med publiceringsförbud – på tvärs med den amerikanska konstitutionen.

Det blev Ben Bradlee och Catherine Graham, chefredaktör för respektive ägare av Washington Post – då en mindre lokaltidning – som plockade upp handsken till försvar för pressfriheten, och kring detta kretsar Spielbergs film. Till sin hjälp har han två av USA:s mest älskade filmstjärnor, Tom Hanks och Meryl Streep, i huvudrollerna.

Det är snyggt, smart och vansinnigt underhållande. Kanske är parallellerna mellan Nixon och Trump inte dragna med någon större subtilitet – Steven Spielberg tycker om att måla med breda penslar – men just därför blir de också omöjliga att avfärda som ”fake news”.

Hanks visar upp en fin kombination av bufflighet och rättrådighet i rollen som den legendariske tidningsmannen Bradlee, men det är Streep som är filmens stora överraskning (hur Meryl Streep kan fortsätta att överraska är ett mysterium, likväl gör hon det). I rollen som den ängsliga societetsdamen som har ärvt sin tidning blir hon gång på gång tillplattad och undanskuffad av kostymgubbar som egentligen ska vara hennes underlydande, tills hon hittar sin röst och överträffar dem alla i mod och målmedvetenhet.

Så blir filmen både en uppmaning till motstånd mot Trumps maktfullkomlighet, och en stark röst i debatten om kvinnors rätt till halva makten – en dubbelsmocka som känns bra ända in i själen. (TT)

Film

Läs mer om