Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Roligt, rörigt och genretypisk

Trettondagskonsert. Liine Carlsson, inhoppad Rosalinde, axlade manteln fint  i Läderlappen. Hon bjöd på skönsång och scenisk trygghet medan Hanna Husáhr hade okonstlad stämma och bra energi.
Foto: Michael Svensson

Trettondagskonsert. Liine Carlsson, inhoppad Rosalinde, axlade manteln fint i Läderlappen. Hon bjöd på skönsång och scenisk trygghet medan Hanna Husáhr hade okonstlad stämma och bra energi. Foto: Michael Svensson

Foto: Michael Svensson

Musik2015-01-07 10:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I ett fullsatt konserthus med helgdagsaftonsfin publik avfyrades på trettondagsaftonen den roliga, röriga och mycket genretypiska Läderlappen, Johann Strauss d.y så älskade operett. Alla ingredienser fanns förstås med – förvecklingar i flera led, förväxlingar som verkar helt orealistiska och de stereotypa mönstren i spelet mellan de medverkande. Gott så!

En extra krydda i just kvällens framförande var dock onekligen programvärden Torbjörn Lillieqvist som tänjde alla gränser till bristningsgränsen och balanserade på en mycket skör tråd. Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att gilla hans ihopdiktade rollfigur a al Galenskaparna och tänka att han tillförde någonting som vi annars skulle saknat – den förklarande dramaturgin förstås, men även en illustration och pedagogiskt framförd berättarröst med scenografisk sinne. Ibland på gränsen till plumpt, lite för mycket spritromantik, ja på tok för mycket av det mesta men ändå – det behövdes nog i sammanhanget! Så blir operett till burlesk, inte mig emot! Liine Carlsson, inhoppad Rosalinde, axlade manteln väl med elastisk skönsång, välplacerad klang och scenisk trygghet. Hanna Husáhr som Adèle med snygg och okonstlad stämma hade bra energi konserten igenom och bett i rösten.

Jonas Degerfeldts gjorde en trovärdig Eisenstein och sjöng prydligt och pålitligt. Carl Ackerfeldt som Falke kändes riktigt stabil med fokuserade gestaltning och riktigt bra diktion. Daniel Frank som Alfred får vi förmoda inte lider av höjdskräck då hans rollfigur ofta befann sig allra högst upp i den högsta fonden, närmast fullmånen! Med vass tenor sjöng han sympatisk och snyggt formulerat. Dirigenten Joakim Unander höll ihop det hela med den äran. Dock verkade Norrköpingssymfonikerna ha en svacka i intonation just den här kvällen. Ovanligt och därför värt att notera!

Läderlappen

Musik

Norrköpings Symfoniorkester

Dirigent: Joakim Unander

De Geerhallen, Norrköping