Om man blundade förflyttades man till Connies Inn, The Cotton Club, Lincoln Gardens, Grand Terrace Ballroom, Sunset Cafe, Roseland Ballroom och Savoy Ballroom. FrÄn scenen hördes storbandsjazz intimt förknippad med Duke Ellington, Fletcher Henderson, Louis Armstrong, Andy Kirks Twelve Clouds of Joy, Mill Blue Rhythm Band och Artie Shaw. NÀr man öppnade ögonen var det Rydskogen Joymakers frÄn Linköping som stod för vÀlljudet.
Tillsammans med Kustbandet frÄn Stockholm Àr bandet ensamma i Sverige om att förvalta den hÀr epokens storbandsskatt. De bÄda orkestrarnas gemensamma nÀmnare heter Bent Persson, och spelar trumpet i bÄda konstellationerna. Bent Àr den kraft som förenar de bÄda banden. Dessutom Àr han uttolkare i vÀrldsklass av Louis Armstrongs tidiga trumpetstil, vilket vi fick flera exempel pÄ denna kvÀll.
Med fem brass, tre saxar och fyra komp med sĂ„vĂ€l banjo som tuba fĂ„r man fram det rĂ€tta soundet. Bland solisterna mĂ€rktes, förutom Bents mycket fina Armstrong-influerade trumpet, Olle Kilbrands handfasta trombon och dito sĂ„ng, Mikael Langers tryckluftsdrivna trumpet, Björn Liljablads flyhĂ€nta piano samt inte minst tenorsaxofonisten Martin Olsson. Martin skulle vara en prydnad för vilket swingband som helst. Hans Coleman Hawkins-doftande âItÂŽs the talk of the townâ bockar och bugar jag för.
Med Bent i bandet dominerade naturligtvis Armstrong-materialet, men till min stora glĂ€dje hade man grĂ€vt fram âRhythm Spasmâ frĂ„n Mills Blue Rhythm Band samt Mary Lou Williams âWalkinÂŽand SwinginÂŽâ för Andy Kirks Twelve Clouds of Joy.
Lite Artie Shaw frÄn slutet av 30-talet hanns ocksÄ med. Det vore roligt att höra Rydskogen Joymakers med en gÀstsolist. Varför inte saxofonisten Kenneth Arnström som ju startade Kustbandet 1963?