Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kärlekslivet tar för stor plats

Att kvinnoporträtt resulterar i såpopera om kärleksaffärer är inte ovanligt. Att en kvinna står bakom en sådan film är däremot mindre vanligt.

Filmfestival2017-11-24 05:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Några saker kvarstår i sinnet efter filmens slut: Marie Curie älskade sin man, Marie Curie vann Nobelpriset och det gjorde även hennes dotter, Marie Curie hade en affär med Paul Langevin vars fru hon hade varit vän med. Gång på gång väljer filmare att förminska skickliga kvinnors livsverk till kärleksaffärer. Att en kvinnlig regissör/manusförfattare gör det med Curie är än mer enerverande. För att berätta om den kamp Curie fick driva efter sin makes bortgång, för upprättelse inom vetenskapen, krävs inte lång speltid om hennes intresse för makens kollega. Tittaren kan tro att Marie Noëlle inte litar på sin film utan känner behov av att slänga lite romantisk intrig för att locka fler. Men hur nödvändigt är det när du berättar om den första kvinnan som fick Nobel-priset och faktiskt arbetade med vetenskap på sin tid?

Tidigt i filmen går Pierre Curie bort, ensam står Marie med barnen. Ingen tror att hon varit speciellt betydande för sin mans vetenskapliga karriär. Alltså antar många att när han gått bort har även talangen gjort det. Det är upp till bevis för Marie Curie som verkligen inte är beredd att ge upp. Noëlles film är vacker, gör poesi av radioaktivitet och vetenskap. Förutom foto är även kostym och musik styrkor. Men av en outgrundlig orsak väljer Noëlle alltså att dra bort fokus från kvinnans bedrift och istället göra henne till någon som är upptagen med män. Det hade varit mer acceptabelt men provocerande, om filmen tog en titt på hennes privata liv. Noëlle försöker berätta helheten. I den kontexten tar kärlekslivet alldeles för stor plats.

Film

Marie Curie

Norrköping Filmfestival

Regi: Marie Noëlle

I rollerna: Karolina Gruszka, Arieh Worthalter, Izabela Kuna, Charles Berling, Daniel Olbrychski, Samuel Finzi m fl.

Betyg: * *

Läs mer om